Navigera dig fram här   Tisdagen den 31:e mars 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14843  
  Antal nyheter: 5536  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5751 st  
  Igår: 5949 st  
  Denna månad:
213443 st
 
  Föreg. månad:
239942 st
 
  Totalt: 73338341 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. teemeng01
2. TravisKTyson
3. nanyangddmotor
4. poecurrencyigvault
5. Mollitiaotam
6. RemeMoon
7. dvhjdhvjdbj
8. Karinchak
9. brandswitch
10. scom851
 
 
Här är du: I tidningen: 2014, nr 4 > Artikel: TEST: HONDA TRX 400 FA RANCHER
 

TEST: HONDA TRX 400 FA RANCHER
TRX 400 FA RANCHER

TRX-FAMILJEN VÄXER

Honda fortsätter att fylla på med nya modeller. Nu finns det modeller från 90 cm3 upp till 650 cm3 av de röda maskinerna under TRX-namnet. En av årets nyheter är TRX 400 FA Rancher.

Förutom motorstorleken känner man igen den på det lite modernare utseendet på fram- och bakljusen. Den kan anses vara lillebror till TRX 500 då den har liknande typ av hydrostatisk transmission. Men behövs verkligen alla modeller? Det känns som om TRX 400 kommer i kläm i det stora utbudet på grund av det höga priset.
Motorn i all sin prakt. (det man ser av den i alla fall).


Honda Motor har börjar fräscha upp sina modeller och redan nu finns TRX modeller i Sverige med det modernare utseendet. Som vanligt sitter det en Hondamotor i ramen och den här gången är den på 397 cm3 och 20 hk. Den encylindriga fyrtaktsmotorn har torrsumpssmörjning och är luftkyld. Fartvindskylda motorer kanske inte är optimalt när man kör tunga virkeslass i skogen. Krypfart och tungt arbete gör att kylfläkten får gå kontinuerligt.

Bekvämt automatläge
På den här modellen har man möjligheten att välja mellan ett automatläge eller sekventiell tumväxling. Automatläget är till för normal körning. Kopplar man till en vagn efter maskinen rekommenderas att man går över till den manuella tumväxlingen. Det är mycket bekvämt att köra maskinen på automatläget. Det är bara att gasa och bromsa och man kan säga att den
Förarplatsen
hydromekaniska transmissionen motsvarar konkurrenternas variatordrift. Tumväxlingen, som sitter till vänster på styret, är lätt att lära sig och fungerar ypperligt men det är lätt att tycka att motorn får gå på för höga varv. En sak som den här maskinen har gemensamt med alla andra fyrhjulingar är att den går alldeles för fort på ”lågettan”. Med fullt lass i skogen är det svårt att kryp- och precisionsköra med den. Ett litet plus får den dock för att den inte går lika fort bakåt som konkurrenterna. Att man rekommenderas att starta med växeln i neutral är irriterande. Men det finns en genväg som man snabbt lär sig. Nyp in höger bromshandtag så går det bra att starta. Kan behövas i vissa situationer. Skulle motorn tjuvstanna för ofta finns möjlighet att enkelt justera tomgångsvarvtalet.
TRX 400 är utrustad med Traxlock, d v s den har urkopplingsbar fyrhjulsdrift vilket är en fördel när man kör utan vagn på normalt underlag. Styrförmågan blir klart mycket bättre.
Här byter man mellan 2 och 4-hjulsdrift.

Köp till skydd
Vid skogskörningen märkte vi snabbt att det fattas några centimeter på maskinens markfrigång. I tidigare körda spår slog det ofta i skyddsplåtarna och fotstegen. De stora öppningarna i fotstegen är inte bara av godo för att bli av med vatten och lera. Man fastnar lätt på stubbar och stenar då undersidan inte är slät och plasten går sönder. Vid de längre skogskörningarna kunde vi märka att den var lite mer tungstyrd än vad vi var vana vid. Bridgestonedäcken greppar bra mot underlaget när man nyper i bromsarna. Det sitter dubbla hydrauliska trumbromsar fram och en mekanisk trumbroms bak. Mycket bra bromsverkan på frambromsarna medan bakbromsarna lätt låser hjulen och hasar mot underlag.
På vår lånemaskin från Boströms Traktor & Maskin i Umeå satt det framtill eftermonterade drivaxelskydd av stålplåt. Dessa skydd fungerar och tål mycket stryk. Vi rekommenderar att man köper till dessa. De inte bara skyddar damaskerna utan även risken att kila fast grenar minskar.


Först med GPS
Väl på förarplatsen hamnar samlingsinstrumentet i blickfånget med sina tydliga mätare, indikeringslampor och funktioner. Att den är välutrustad framgår t ex av att den till och med har digital klocka. I USA finns den här modellen med inbyggd GPS och Honda är först med den nyheten. När får vi se den i Sverige?
Hondan är mycket servicevänlig om man bortser från tändstiftet. Det finns lättåtkomliga nivå- och avtappningspluggar på maskinen.
TRX 400 är väl sammansatt. Japanerna har alltid varit duktiga på att få passform på delarna. Att man tror på sin produkt och dess kvalitet visar man genom att erbjuda hela 5 års garanti. Men vem är beredd att betala merkostnaden för hydromekaniken? Jämför man med den marginellt motorsvagare TRX 350 (skiljer 1 hk) så är TRX 400 hela 12.600 kr dyrare. Vi tycker ni måste provköra båda och jämföra innan köp. Kan man avstå automatläget finns pengar att spara.

+ Kvalitetskänslan+ 5 års garanti+ Servicevänlig
- Priset- Markfrigången,


 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se