Navigera dig fram här   Tisdagen den 31:e mars 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14843  
  Antal nyheter: 5536  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5982 st  
  Igår: 5949 st  
  Denna månad:
213674 st
 
  Föreg. månad:
239942 st
 
  Totalt: 73338572 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. teemeng01
2. TravisKTyson
3. nanyangddmotor
4. poecurrencyigvault
5. Mollitiaotam
6. RemeMoon
7. dvhjdhvjdbj
8. Karinchak
9. brandswitch
10. scom851
 
 
Här är du: I tidningen: 2014, nr 3 > Artikel: BOMBARDIER QUEST 650 - En bra dragare
 

BOMBARDIER QUEST 650 - En bra dragare

Bombardiers ATV har inte funnits på marknaden alltför länge, men de olika fordonen från det kanadensiska företaget har fått ner alla fyra hjulen snabbt i backen. En god representant för dessa kanadicker är Quest 650, som egentligen finns i tre uppsättningar. Storebror Quest 650 och lillbrorsan Quest 500 samt den versionen som är byggd att köras på landsväg (mc-registrerad).

När Rotax kom med sin nya 644 4-tec-motor (redan för ett år sedan i Nordamerika), så var det en hel ny fyrtaktssnurra. En smidig motor som vid våra decibelmätningar gav mycket bra respons, dvs låg ljudnivå och på den nedre skalan på de höga förväntningar man har på en fyrtaktsmotor.
Vridmoment är bra och med rätt nyttjande av växlingsmöjligheterna blir man aldrig ställd.

Bra dragare
Vi provade en rad olika varianter på dragförmåga och det är inget snack om, att Quest är en av de absolut bättre maskinerna att dra. Vi kan tillägga, att i samband med den test vi tidigare gjort via Svensk Maskinprovning fått anvisningar för lufttrycket, så var dessa uppgifter felaktiga. Med rätta lufttrycksuppgifter ger Quest 650 oss bra avstamp.

Kanske bäst i klassen.
Som vanligt ska man själv jobba sig fram till det maximala luftrycket, som kan spänna över en rejäl variation. Lågt luftryck ger givetvis en klar fördel vid framkomlighet och vi var långt under det rekommenderade lufttrycker 0,350 kpd och fann en extrem dragförmåga.
Men givetvis ska man följa de r ä t t a instruktionerna på trycket och anpassa detta efter den körning som är aktuell. ”Svampiga” däck med lågt tryck är snudd på livsfarligt på hårt underlag och snabb framfart. Prova med ca 0,250 kpd, så tycker vi att vi hittat en bra lösning. Quest har i verktygsuppsättningen en lufttrycksmätare.


Bra insteg
Bombardier har gjort det enkelt att snabbt komma igång med maskinen, bra insteg via låg tröskel. Vidare är maskinen försedd med CVT, dvs variabel transmissionssystem. De olika växlingssystemen mellan dagens ATV skiftar mycket. Det är inte som på en skoter, nej, här handlar om en rad olika ingrepp som stundtals kan vara svårt att handskas med. På Quest har man parkering, neutral och framåtlägen och man lurats att kolla spaken i stället för instrumentbrädans digitalskärm. Orsaken är, att anvisningarna på skärmen är aningen dåliga.

Visco-Lok
Vi upplevde att det var svårt att gå från parkering till körläget (högt eller lågt läge). Bra sak är att man i en ”trång” situation kan låsa transmissionen i ett parkeringsläge.
Något som vi verkligen plussar högt är Bombardiers Visco-Lok, som ger maskinen utmärkta egenskaper att finna fäste. Visco-Lok justerar automatisk vridmomenten och ser till att framhjulen inte börjar spinna, utan hjälper till att hitta rätt när hjulen börjar spinna. Finns liknande på dyrare tyska bilar. Vi kommer i en separat artikel i ett av våra kommande nummer att titta närmare på Visco-Lok.
De sedvanliga lasträckena finns på Quest. En låda (30 liter) med lock som finns fram uppskattas och mer av den varan skulle vara perfekt på alla maskiner. Där kan man lägga arbetsredskap av mindre format för att ta med sig. En uppskattad detalj som man inte är van med på ATV-maskinerna. Än så länge…

Väl tilltagen

Bränsletankarna på ATV fordonen brukar inte vara alltför tilltagna. Nu drar en fyrtaktare i jämförelse med en snöskoter mycket lite men tankarna bör ha en hygglig volym. Nästan 22 liter rymmer tanken och det är godkänt då den ger fordonet en hygglig arbetsradie. Vi uppskattade att vi körde ca 10 timmar utan tankning.
Något som vi inte riktigt begriper är, varför det inte oftare finns manuell startmöjlighet som standard. Bombardiers Quest har ”snöret”, men då får du betala extra för det. Även om dagens minibatterier på 12 volt (19 amp) är bra, så går de snabbt få nollade. Du kan få ett större batteri på 20 amp, med ett kostandstillägg.

Tre val
Givetvis är detta en arbetsmaskin och ingen sportmaskin. Fjädringsvägen känns fullt tillräcklig vid tuff styrning i besvärlig terräng. Fram finns dubbel A-arm med en fjädringsväg på 178 mm. Bak är slaglängden 191 mm. Den har en stel bakaxel. Markfrigången ligger på ca 22 cm, fram och 19 cm bak, vilket är bra. Tilläggas kan, att underredet är mycket väl igenomtänkt och skyddar de detaljer som ska skyddas.

Det skiljer ca 7 000 kronor mellan Quest 650 och Quest 500, som inte är så mycket där det är motor och drivning som är den stora skillnaden. På 500-modellen är det kontinuerlig fyrhjuldrift, vilket också många föredrar. Vi ser också, att trots den lilla mellanskillnaderna mellan Quest-maskinerna, är det fler som väljer att köpa 500-modellen.
Vi bör också tillägga att Quest 650 finns i en mc-version, som kan framföras till och från arbetsplatserna på landsväg. Dvs maskinen är mc-registrerad.

Pris 2003: Quest 500: 74 320 ex. moms
Quest 650: 79 200 ex. moms
Quest 650/Väg: 84 720 ex. moms

Quest 650 2003
Motor: 4-takts, 1 cyl, 4 ventiler med hydraulisk ventillyftare, 1 tändstift, enkel överliggande kamaxel
Cyl.volym: 644 cc
Kylning: Vätskekyld
Vridmoment: 47 Nm/6250 v/min
Start: Elstart, tillval manuell, start på valfri växel.
Förgasare: Mikuni BSR42/Manuell choke
ACG: 400 W-Denso
Torrvikt: 344 kg
Koppling: CVT
Tank: 21,8 l
Lastkapacitet: 220 kg
Bogsering: 500 kg
Markfrigång 18-22 cm
Instrument: Trippmätare, hastighet.
Bränslemätare: Mekanisk









 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se