Navigera dig fram här   Fredagen den 5:e mars 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15190  
  Antal nyheter: 5602  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 8103 st  
  Igår: 10982 st  
  Denna månad:
46661 st
 
  Föreg. månad:
332283 st
 
  Totalt: 76208964 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. scom851
3. nn69
4. Jonesy
5. Maxi
6. sunnne
7. willamqjw
8. ylq
9. Erika05
10. CSCCCA
 
 
Här är du: I tidningen: 2014, nr 2 > Artikel: BOMBARDIER DS 650 Baja - Het ökenmaskin
 

BOMBARDIER DS 650 Baja - Het ökenmaskin

Bombardier har inte varit på den heta ATV-marknaden alltför länge, men på mycket kort tid har man etablerad sig rejält. Allt från arbetsmaskiner till snabba sk quadracers. Vi har kollat in Bombardiers DS 650 – fyrtakts häftiga Quad byggd för tävlingsbanorna eller att ha kul med på inhägnat område.

Den här gången beslöt vi oss för att låta skoterfolk testköra. Vi lastade maskinen och drog till Gargnäs och där vimlar det av fartglada skoterfantomer. Familjen Johanssons var de som fick prova på denna heta DS 650.

Första gången de fick köra en fyrhjulig av den här kalibern och givetvis var det intressant att veta, vad den mångsidiga kunskapen från 2-hjulkiga mc och skoter skulle säga. Testbanan var den skoterarena som finns i Gargnäs.

Först ut här i landet med de mer kubikstinna quadarna var Yamaha med sin Raptor (presenterad för ett år sedan i Skoter). Nu kommer alltså Bombardier med sin maskin som släpptes vid årsskiftet i Nordamerika.

Vi bör nämna att DS 650 är en av de större quadarna. Det finns tillgång till mindre häftiga quad-racers.

Först lite fakta innan vi låter testtyckarna från Johanssons tycka till.

DS 650 har den senaste 653 cc, vätskekylda 4-takts Rotaxmotorn med extremt fint drag genom hela registret. Femväxlad transmission, manuell växling och koppling.

Fjädringen, är en mycket väsentlig del för en quad-racer. Fram finns dubbla A-armar med dubbla gasstötdämpare (Kayaba) med steglös fjädringsjustering, som ger en imponerande slaglängd på hela 30,5 cm. I den bakre delen sitter en enkel, förspänd stötdämpare med justerbar kompression och returdämpning. Slaglängden här är också fina 29,2 cm.

Försiktig start
Det var intressant att se våra unga testadapter Tom, Jimmy och Emil, samt farsgubbarna Richard och Krister Johansson hitta rätt på maskinen. Men det är Jimmy som snabbt tar över kommandot. Har aldrig suttit på en sådan maskin, men efter ett par trevande varv börjar den unge talangfulle åkaren hitta det rätta flytet. Och sedan är det fullt ös. Han tar ut allt på den kuperade banan och flyger långt, mycket långt.

Här några spontana kommentarer:
- Det tar lite tid innan man vet hur allt ligger till, menade en tänd Jimmy, som supportrades av samtliga Johanssons. Entusiasmen är rekordhög.

- Faktiskt som att åka skoter, men här törs du hoppa betydligt längre och hårdare och dämparna slår inte igenom.

- Vilket fantastiskt vrid det är i motorn, det gör inte nåt om man tappar en växel utan det är bara att gasa på. Bromsarna tar mycket bra.

- Rörelseschemat på en fyrhjuling är ju som på en skoter och detta är betydligt roligare och säkrare än att åka tvåhjuling. DS 650 har en perfekt balans och visst går det att lyfta den på bakhjulen, men det känns att den är väl balanserad.


Avancerad teknik
Bombardiers tekniker har lagt ned mycket möda på att få en balanserad maskin. Man ser att den framskjutna delen av DS 650 är gjord för att hålla vikten framledes, för att den inte ska slå runt i extrem körning. Att studera ramen är spännande och den är också byggd mycket stabil för att tåla stryk. Den unika konstruktionen är delat i två ramhalvor och därmed begränsad svetsning och en minskad chans för brister. Chassiet ser tufft ut med fräckt stuk. De löstagbara skärmarna gör det lättare att justera maskinen.

Trots att det är mycket kubik och mycket motor, så går 4-taktaren från Rotax tyst. När vi står en bit från banan ser vi ekipaget med fullt ös – men hör intet från motorn.

DS 650, står för Dusty Sand(?). Bombardier byggde den här för den mycket stora publik som kör på speciella ökenområden.

DS 650 är en härlig maskin för ung och gammal. Visst är det mycket få exemplar som finns här i landet av den här typen, men kommer man igång med tävlandet så blir detta en framgång. Men prislappen svider – över 100 000 spänn.

- Jo, säger veteranen Krister Johansson, det känns betydligt säkrare med en sådan här maskin och för skoteråkarna måste det ju vara rätt att styra en sådan här än de mer farliga 2-hjulingarna. Tänk om man kunde hitta en begagnad till rätt kurs. Då skulle man slå till – direkt.

DS-serien har olika motorversioner och modeller. Än så länge har DS 650 enbart en följeslagare och det är minstingen DS 50 och DS 90 – lämpliga ungdomsmaskiner.

Motor: 4-takts, 1-cylinder, dubbel överliggande kamaxel
563 cc, vätskekyld. Varvtalsbegränsare vid 7700 v/min.
Start: Elstart
Smörjning: Torrsump
Förgasare: Mikuni BSR42/Manuell choke
El-kapacitet: 290 W
Torrvikt: 209 kg
Koppling: 1 multidisk
Kylning: Frontmonterad
Transmission: 5-växlad, transmission i ständig ingrepp.
Fjädring Fram: Oberoende – enkel A-arm, slaglängd 305 mm
Bak: Stel svängarm, 292 slaglängd.
Bromsar: Nissin hydrauliska skivor, rostfria(2 fram, 1 bak).
Pris: 104.900:-



 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se