atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 23:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 18172 st  
  Igår: 54258 st  
  Denna månad:
1716275 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101052024 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > VAD ÄR EN QUADSUPERMOTARD? HUR BYGGER MAN EN? VAD KOSTAR DET?
 

VAD ÄR EN QUADSUPERMOTARD? HUR BYGGER MAN EN? VAD KOSTAR DET?

Att tävla och köra quadsupermotard är kul, det går fort det är fight och spänning hela tiden.
Vi berättar lite om trim och säkerhet för quadracing supermotard!
Projekt Yamaha Raptor 660 från kartongen till racebanan steg för steg!!!

Sätt fart på din quadracer!
I dag finns det en uppsjö av snabba quadracers på marknaden, men efterfrågan på trim och stylingprodukter ökar stadigt.
Varför trimma en redan snabb maskin?
En supermotard quad är bredare och lägre! Jämfört med en cross quad!

Det är väl med quadracing som med alla andra motorsporter, det är kul att utveckla det man har i stället för att köpa det värsta varje år.
De flesta quadracer är byggda för crosskörning och inte på snabba asfalt/grus banor som man kör supermotard på. Så det är lite justeringar man bör göra för sin egen säkerhet och för att göra det hela mer rättvist, när kliver in i racecirkusen
I USA finns det hur mycket som helst att köpa till sin quad.
Motortrim, chassi detaljer och stylingprodukter från ett 40tal tillverkare, men i Sverige finns det inte så mycket än. Men det är mången skoter och quad importörer som har börjat titta på den marknaden, många har redan etablerade kontakter som har produkter även till quad.
Priserna på dessa tillbehör har redan börjat sjunka och kommer i den trakt det ökar att sjunka lite till, att det blir lika billigt som i exempelvis USA kan vi utesluta direkt.
Inte för att våra importörer försöker lura oss konsumenter på pengar!
Vi har ju skatter och avgifter som gör att nivån i Sverige blir mycket högre
(MOMS 25% TULL 6-13% FRAKT dyrt) så redan här ligger vi 30-50% över i pris!

Från kartong till racerbanan!
Om man kört quadracer supermoto ett tag så kommer suget att åka fortare och få lite mer fart på maskinen ”så är det nog för de flesta” och då får man trimma.
När man kommigt dit är det bara öppna på lädret och börja leta grejer.
Det finns nog ingen övre gräns på vad man kan köpa till sin quad, men man behöver kanske inte ta allt direkt.
Visst är det skönt att rensa luften ibland










Låt motorn andas lite lättare, montera en trimpipa och byta luftfilter. Det ger ganska mycket för pengarna, om man inte vill köpa en pipa så kan man bygga om det man har och få mera fart på luften ett bra budget alternativ.
Slipa ur pipan lite så att det inte finns några kanter mot toppen!

Steget vidare blir förgasarbestycking och ett större drev för att öka toppfarten, vissa nya quadracer har ”axpump” i förgasaren som ger ett konsekvent gas svar och mycket effekt.
Har man i stället en förgasare med vakuum så kan det löna sig att byta till en med axpump kostar från:2500-10000: - och det finns mycket att välja på om du kan trixa lite själv.
Ta en Yamaha 660 Raptor som ett exempel om utför dessa uppgraderingar själv, kostar med ny pipa, drev, förgasare med axpump, sportluftfilter, cirka 12000kronor.
Om man inte vill göra som alla andra, gör man det själv WEBER 45!!



Men köper du ett färdigt kit med nya insug och luftburk mm så kostar det några tusingar till.
Vad får man då för pengarna? Jo du får en mycket roligare quad, som svara på gasen direkt och varvar ur bättre/fortare och cirka 8-15hk till och det tycke jag att var värt var enda krona.
Men tar man till exempel en Yamaha 450 quad så är det bevisat att den smäller högt med bara en pipa, förgasarbestyckning, luftfilter, drev och lite justeringar på chassiet så är den raceklar,
Det vill säga att man kan köra också!!!
Kortare dämpare och bredare framvagn.Dämpare från Yamaha R1 med mjukare fjäder ca:1800:- beg!

När man sen tar steget vidare för att fåfart på sin blivande racer, så anser jag att man släpper motorn ett tag och riktar in sig på chassiet för bättre väghållning.
Gör eller köp en sänkningsats i aluminium till framstötdämparna och ett nytt stag till bak vaggan, det är billigast om man gör det själv ca:100:- och köpa färdigt kostar ca:1500:-..
Men gör stor skillnad och är värt var enda krona eller arbets timme. Om du vill ha det bästa direkt monterar du korta stötdämpare för att sänka tyngdpunkten. Sedan vänder man på framfälgarna så blir den bredare, byter bakaxel eller montera spacerplattor för att bredda den bak. Det gör en väldig skillnad på kör egenskaperna och är i det här läget den bästa investeringen oasett vilket alternativ du väljer.
Sen är det bara ut på banan och träna för det finns ingen genväg, det är bara att nöta på så kommer tiderna att sjunka drastiskt.
Så ur kartongen kostar det ca:25000:- att köpa allt detta nytt och då har man en potent racer.
Däck till supermotard är också en självklar sak att man måste ha.
Man kan börja med att montera dem på sina original fälgar så slipper man utgiften för fyra nya fälgar. Det ryktas om däckpriser till sommaren runt 3000kronor för en uppsättning och det är helt ok säger jag.
Säkerhet är det viktigaste!
Vidare måste man ha nerfbars och killswitch på sin quad och det är en ren säkerhetsgrej, sen är det personlig utrustning som skinnställ, hjälm och ryggskydd som gäller.
Sen är det bara att gasa och det är inte så dyrt som alla säger, för man behöver inte köpa allt på en gång. Om du inte vill köpa en ny quad så finns det begagnade värstingar till salu för mycket bra pengar, som har allt som beskrivigts och kanske lite till.
Har ni frågor om quadracing kan ni gärna maila oss på ATV & QUAD redaktionen eller använda vårt forum, och självklart ta kontakt med svenskquadracing…Svenskquadracing för information.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se