Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Tisdagen den 30:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 47247 st  
  Igår: 119945 st  
  Denna månad:
1033806 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 86144028 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > TEMA PLOGEN - Plogen är ett av vår tids äldsta redskap!
 

TEMA PLOGEN - Plogen är ett av vår tids äldsta redskap!

Att plogen har används under många år här på jorden är det ingen tvekan om, vi kan finna spår av plogen långt före Jesus födelse.

Plogen användes och används än idag som ett jordbruksredskap men har utvecklats en hel del under århundraden som gått.



Men det vi kommer att ta upp nu, är inte plogen som jordbruksredskap utan plogen som det flesta känner den idag som Snöplogen!

Man vågar väl nästa påstå att senaste 15åren har gett plogen en ny epok!

”fyrhjulingens eller till och med atvplogens tid”

Bilden visar en plog som den var förr, något måste ha hänt med tiden!

ATV maskinerna har utvecklats mycket och detta har gjort användningsområdet blivit ännu större. I dag säljs det plogar av alla modeller och storlekar som aldrig förr. Till en början var atv-maskinerna tämligen enkla och inte som dagens atv-maskiner som har kapacitet som äldre traktorer och bättre. I början användes plogen kanske mera som ett komplement till spaden när man skottade snö på gården. Men allt eftersom atv-maskinerna utvecklades så har också plogen anpassats till dagens nya arbetshäst.

Allt fler människor har köp sig en atv hem till gården och lantbruket, skogsbruket, villan jaktlaget mm. Yamaha, Polaris, Bombardier, Suzuki, Kawasaki, Arctic Cat, tillsammans med alla Kina och Taiwan importerade maskiner så säljs det idag ca:10000st atv över 250cc och ca 4000st av dessa är 4-hjulsdrivna.

De första plogarna man monterade på fyrhjulingarna var ofta enkla hemmabyggen, men de fyllde sin funktion för hobbybrukaren.

Marknaden växte och flera mindre smides och industriföretag började utveckla produkten, för den nya marknaden.

Bilden visar BRP´s plog ”konisk”
fjäderutlösning


Plogen gjordes bredare och kraftigare man började titta på plogar från arbetslivet, men gjorde dessa mindre för att passa till atv´n. De första plogarna som kom var tunga och bökiga att hantera, svåra att ta av och på under arbetet. Men som med allt annat så gick utvecklingen fort fram, plogen blev lättare och enklare att använda. Nya material testades fram för att öka hållbarheten och för att göra den lättare.

Och idag har vi plog system med tilt, lyft, vikplog och automatisk vinkling som några funktioner att nämna.

BRP/Warn el-ploglyft
Vinkelsats till plog


Plogar finns i priser från 2500:- och upp till 40000:- för de allra finaste proffsplogarna. En plog för 2500-4000:- är kanske inte en plog för heltidsarbete, utan mer en fin plog för den som inte vill röja snö för hand och bryta ryggen. Den billigaste plogen är lite svårare att ta av/på och den har endast manuell lyft, den har inte samma bredd som de lite dyrare plogarna. Men för pengarna och ändamålet så är den billiga plogen till mycket stor nytta och mycket nöje när snön faller.

Polaris sportsman med 180cm plog, el-hiss och ”lock an ride” funktion!

Tittar man på det större och kraftigare plogarna på marknaden så är det stor skillnad mellan dessa två. Dels är hållbarheten och effektiviteten mycket bättre på de dyrare, de är utrustade med automatisk lyft och är i allmänhet lättare att ta av/på.

Men det är ändå storleken på maskinen som bestämmer vilken plog den kan och orkar bära. Kontakta din lokala atv-handlare han vet vad som passar till din maskin och dina ändamål.

Så vill du få ut mer av din atv två eller fyrhjulsdriven så kan jag varmt rekommendera att du investerar i en plog till vintern!


Fiffig handlare löste stort problem med litet redskap!
Företaget Team Skoter-Anders i Eskilstuna som är lite av en innovatör i många aspekter, kontaktades av en lokal firma för att ta fram en maskin som skulle ploga perrongerna runt om i Stockholm. Snöröjningen har varit ett stort problem under många år för tunnelbanorna, och nu fanns det kanske en lösning?

Det fanns en hel del som skulle tas i beräkningarna, maskinen skulle få plats i tunnelbanans hissar för att enkelt färdas mellan våningarna. Maskinen fick inte vara för stor och bränslet fick inte överstiga 5liter för brandrisken, plogen skulle vara lätt och ta av och på osv.

Så med dessa förutsättningar så började Anders leta efter en maskin och plog som kunde möta kraven. Anders hittade till slut en 2-hjulsdriven Kazuma 110cc som skulle passa i tunnelbanans hissar.

Men någon plog som passade fanns inte att beställa, så det fick bli ett uppdrag för killarna i verkstan. En prototyp skulle byggas för att testas och se om/hur det fungerade i praktiken.

Efter mycket bankande och kapande så hade de tillverkat en prototyp som såg ut att fungera, upp till bevis lastades maskinen med plog och skickades till Stockholm. Och viss fungerade plogen det fanns till och med plats över att göra den 20cm större.
Visst är den liten! Men den är effektiv och den klarar sitt jobb galant!

Väl hemma så kontaktade Anders en lokal smidesfirma som fick i uppdrag att tillverka 6st plogar enligt prototypen + 20cm.

När maskinerna med redskapet levererades till Stockholm så ingick en lite utbildning och information om maskinerna. Eftersom maskinerna var mc-registrerade så var inte arbetet begränsat till plogning, maskinerna kunde även utföra diverse transporter och parkarbete då det inte fanns snö att röja. Det gick otroligt smidigt att transportera sig från våning till våning och vidare till nästa ställe, och chaufförerna var mer än nöjda med resultatet. Nu på senare tid har maskinerna godkänds för transport på tågen, för att ännu snabbare förflytta sig för ställe till ställe.

Om du åker pendeltåg eller tunnelbana i vinter så bli inte förvånad om du får sitta bredvid en Fyrhjuling med plog, som är på väg ut på arbete!!!!

!!!Söker du mer information om temat klicka på länkarna nedanför, där finns allt vi skrivit om!!!

Duells hemsida: Vi har allt till din ATV (bandsatser mm)

BRP´s hemsida: Här hittar du ATV & tillbehör

Danroy's hemsida: Söker du vagnar kolla här!

Yamaha Motor Scandinavia: ATV & Quadracer allt i tillbehör vagn däck skydd mm

Terränghjulingsutbildarna HB: Utbildar dig och dina anställda på ATV-körning

Polaris Scandinavien AB: Här hittar du ATV & QUAD tillbehör och mycket mer

Arnlo Jord & skog: Tillverkar vagnar och lite annat kul för ATV/Skoterfolket


klicka på Länken BRP´s hemsida!
Klicka på länken till Duells hemsida!



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se