atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 23:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 6510 st  
  Igår: 54258 st  
  Denna månad:
1704613 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101040362 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > TRÄNING GER FÄRDIGHET
 

TRÄNING GER FÄRDIGHET
Många åkare kom det redan 9,30 var det fullt i depån.

Svenskquadracing anordnar träningsläger på Strängnäsmotorstadion 2004-10-30/31.
Ett träningsläger för alla åldrar och grenar,
Det kördes quad supermotard/cross från morgon till kväll på fyra stycken banor.
Det fanns banor för alla! en liten supermotardbana & crossbana för knattarna, tanken var att alla skulle få prova på båda grenarna.

Vi hade gemensamma träningspass på supermotarden med Niclas Lundbäck som visade lite trix och teknik på banan. Ett mycket uppskattat inslag på träningen som gav alla en bra knuff i utvecklingen som supermotard förare.
På crossbanan hade Ralf Lindgren och Per-Erik Norlander träning med alla och visade lite spårval och hopp teknik. Crossträningen avbröts senare för att banan inte var helt i ordning, det var blött och lerigt och vissa delar av banan var under arbete.
Så de flesta hängde på supermotard träningen som hade en mycket stor uppslutning, som mest var det 27st vuxna på banan samtidigt.
Träningen kördes med rullande schema alla fick 15min per pass.
När Niclas visade körteknik så stod alla i ett led och tittade på när han körde ett par uppvisningsvarv, och visst var det skillnad på fart och bromssträcka mellan Niclas och övriga.
Sedan släpptes vi fram en och en i kurvan, Niclas stod en bit bort och tittade på varje enskild för att ge direktiv och kritik om man inte gjort som han visat. Vi körde på det viset ca: 5 gånger på två stycken partier av banan, och visst gav det resultat för de flesta.
Tiderna förbättrades och körstilen blev lugnare, man orkade köra lite längre för att man slappnade av på ett bra sätt. Under dagen så räknade vi till ca: 50st quadracers på stadion, som är nytt rekord på ett träningsläger.
Vid lunch som var mellan 12,00-13,00 så var det absolut tystnad som gällde, ingen fick starta sin maskin och visst var det skönt när det var tyst.
Ordförande Andreas Grund och vår kassör Robert Ekwall hade en liten information om helgen och föreningens framtid. Det diskuterades om nya träningsläger och planerade tävlingar och om knattarnas framtid osv.
En timme gick fort för snart var alla ute på banan igen.
I väntan på vår tur så kan man lära av andra!


Jag själv spenderade mycket tid med att ändra chassiet på min maskin.
Jag hade problem sedan tidigare med fäste i framvagnen, men denna helg var ett perfekt tillfälle att hitta nya inställningar och testa nya produkter.
Under ett av träningspassen så tappar jag avgaskröken på min Raptor 700, så det blev lite laga också. (ståltråd löser många problem)
Vädret var som vanligt inte det bästa man kunde önska det duggregnade lite på förmiddagen, så supermotardbanan var lite blöt och lerig. Det var svårt att hitta riktigt fäste på asfalten även att få inställningarna rätt.
Men under kvällen monterar jag på mina lite längre WP-dämpare för att se om det blir bättre på det blöta underlaget, så söndag morgon skulle det köras och inte skruvas mer.
När klockan börjar närma sig 18,00 så har det flesta gett upp, utom Per-Erik Norlander med sin son som gasade på i mörkret en stund till.
Vi var väl 15-20st som valde att sova kvar på stadion, för att slippa resa men också för att umgås på kvällen runt brasan. Alla var ganska trötta efter dagens åkning, men in i duschen med alla så piggnade de till. Vi satt ner runt borden och diskuterade allt från quad till bingolotto, en trevlig avslutning på dagen. Vid 21,00 så var grillarna igång ute på gården och alla gav sig ut för att äta lite korv och hamburgare ”årets sista grillfest kanske” det var endast 5grader varmt/kallt? Ute, så det var jacka på.
I en liten förening så är gemenskapen viktig och därför hade det varit roligt om fler kunde stanna kvar, för vi som var där hade väldigt trevligt.
Under träningen så hinner man inte med att prata så mycket med varandra, alla är så inne i sitt.
Men på kvällen så diskuterade vi söndagens träning hur vi ville att den skulle se ut och förslagen var många. Vi pratade och jämförde maskiner och utrustning, gav tips var och hur man får tag i billiga däck/trim mm. Det var som ett litet scoutläger där alla delade med sig av kunskap, idéer, mat, och fräcka historier.
Själv gav jag upp vid 22,30 då fick jag grus i ögonen och hade inte mycket kvar att ge, mer än att slå huvet i kudden.

Minstingen Eddie Honkala nr:15 16månader ville också ut på banan
Men får vänta till nästa år, då på en egen Yamaha quad 50cc!

Eddie åker supermoto1


Mera träning! mera fart?
Under natten skulle vi ställa tillbaka klockan en timme, så det skulle bli "sovmorgonskönt”.
Men inte! för på kvällen beslutade vi att klockan skulle ändras när vi åkte hem, för att få en timme extra hemma i stället.
Kl: 9,00 på söndags morgonen så var vissa tröttare än andra, en del av gänget hade inte lagt sig förens 02,30 men så är det väl när man har roligt.
När jag tittar ut så ser jag att det regnat ordenligt under natten, men vädret såg bättre ut nu.
Under dagen så började solen att skina och torka upp asfalten lite, så banan började bli riktigt fin. Perfekt för oss att kunna träna under olika förhållanden under samma helg.
Först ut på banan var nog Raptorligan från Eskilstuna 3st killar som nyligen börjat köra quadracer, alla på en varsin Yamaha Raptor som ständigt ändrar utseende.
Killarna hade byggt egna trimpipor monterat egna luftfilter och gjort egna sänkningssatser.
Men ingen var den andre lik, en hade monterat ”Simons sportsystem” som slutburk, och det vekade funka lika bra som ett fabrikstillverkat system ”Coolt tycker jag”
En annan hade tagit ljuddämparen från en krockad Honda CBR600 och KN-luftfilter från en bil! I det här gänget var det inte brist på idéer.

Jag Ted HonkalaNr: 15 och Nr: 71 Kent Noren hade tagit men lite tillbehör och utrustning från vår sponsor Hans Eriksson AB som just säljer dito för quad och skoter mm.

he bussen


Vi visade lite billiga däck och maskiner från Yamaha och Polaris, sålde rolloff/ripoff, glasögon, mm i depån.
Vid 10,30 körde vi en tränings heat och ca: 15st startade samtidigt precis som ett riktigt race 10min + 2varav.
Nog tycker jag att tempot hade ökat en del hos alla, mindre misstag och snurrningar under racet. Men nr: 1Niclas Lundbäck EM 3: an varvade alla ändå trots att han startade sist, det är ju visserligen Niclas hemmabana men det är ingen ursäkt för oss.
Det är bara för oss övriga att träna mera, för det finns ingen annan väg till framgång än hård träning. Allt sitter inte i maskinen! Det är vi som styr som behöver trimmas lite också inte vise versa.
Många av oss som kör är helt slut efter 70 % av tiden medan Niclas inte ens är andfådd och det bevisar en hel del tycker jag.
Jag kommer att öka min träningstid till 3tim i veckan för att bevisa för mig själv att det går.
Man har helt enkelt tränat för lite gäller både körning och fysik.

Träningen är ett stort problem för många åkare, det finns inte alltid en bana i närheten för alla. Det finns dessutom inte så många godkända supermotardbanor i Sverige än.
Men det är bara för er som vill, att tjata på hemmaklubben att banan besiktas så ni får köra.
Glenn Ocklund är ett levande bevis på detta, han var en av eldsjälarna till att Tickstabanan blev besiktad och ombyggd för oss på quad.

Från tävlingen i Ticksta 2004-10-23


Från tävlingen i Ticksta 2004-10-23


Flera träningsläger 2005
Under helgen beslutade vi att vi skulle försöka ha flera träningsläger under 2005 ca: 3-5st för att öka tillväxten i sporten. Ett träningsläger är en perfekt plats för nybörjare att prova på båda grenarna och får tips och idéer. Så är du intresserad av quad i någon form så rekommenderar jag dig att komma på nästa träningsläger i vår.
Till nästa träningsläger förhandlar vi med en tillverkare som ska komma och visa maskiner under träningslägret. Det kommer själv klart att finnas möjlighet att testköra maskinerna för dig som ännu inte har köpt någon, ett perfekt tillfälle att prova maskinen under rätt förhållanden.

Sammanfattning av helgen!
Ett mycket roligt och givande träningsläger det kom mycket folk i alla åldrar och körde både cross & motard.
Jag tror alla fick ut något av denna helg på ett eller annat sätt.
Själv fick jag ordning på mitt chassi lite mera fart i svängarna kanske? och
En hel del nya bekantskaper och sist men inte minst ”träningsverk”.
Meningen var att vi skulle ha kul på quadracer och det hade vi 48timmar.

Text & Foto
Ted Honkala Team Tribal-X










» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se