Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Onsdagen den 8:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 10228 st  
  Igår: 66409 st  
  Denna månad:
597389 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86761184 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > NUMMER 5-2004 UTE I BUTIK DEN 9 NOVEMBER
 

NUMMER 5-2004 UTE I BUTIK DEN 9 NOVEMBER
Nr 5-2004

PRENUMERERA OCH LÄS MER!
KLICKA PÅ PRENUMERATION OCH DU FÅR TIDNINGEN DIREKT I DIN
BREVLÅDA!

[ SNÖSKOTER + RACING ]

Nummer 5-2004.

Här finner du lite av vad som finns i Tidningen Snöskoter:

[1] FINANSIERINGSSYSTEM FÖR BRA SKOTERLEDER I SVERIGE.
I Sverige har vi hitintills inte haft något som kan benämnas för en skoterpolitik, vare sig det gäller rätten att färdas i terrängen, utbildningskrav på skoterförarna, ej heller för en infrastruktur av skoterleder i fjäll- skogs- eller bebyggda områden utan allt kan nog betecknas som ett lapptäcke av olika lagar, bestämmelser och regler.

[2] MILJÖKRAVEN BÖRJAR SNART ATT GÄLLA VÅRA SKOTERMOTORER
Redan om ett år kommer det nya miljökravet att slå igenom på nya snöskotrar Vi kunde redan för fyra år sedan berätta om att hårdare emissionskrav på snöskotern var aktuell. I Nordamerika har EPA (Sveriges motsvarighet till Naturvårdsverket) fastslagit de kommande normerna för hur de framtida motorerna får ha för utsläpp. Normer som kommer att påverka våra motorval i framtiden.

[3] NORDENS SNABBASTE MUSKELMASKIN GILLAR LUSTGAS
Fort, fortare, fortast.. Det västerbottniska skoterföretaget TEMAB, med affärer i Granö och Lycksele, gillar snabba skotrar. Under den här säsongen har man med en tämligen standardbetonad fyrtakts-Yamaha åkt fort rakt fram. Till och med mycket fort och satt svensk rekord med denna ska vi säga Nordens Snabbaste Serietillverkade Skoter.

[4] Beg. special
”Femnian” från Lynx, alias 5900FCE har varit den i särklass populäraste modellen. Är också ett bra begagnat köp som är ute efter en robust och stark allroundmaskin. Snöskotern har också ett hyggligt andrahandspris. Under åren har Lynx 5900 genomgått en hel del förändringar. För övrigt en maskin som härstammar från den populära Finlandiamodellen .

[5] Beg. special - HÄR FÅR DU LITE TIPS PÅ VÄGEN
Varje år byter många begagnade snöskotrar ägare. En grov uppskattning säger att ca 30 000 maskiner hittar en ny köpare. Och ut budet är hyggligt. Landets ÅF-are har ett hyfsat lager av begagnande snöskotrar. Snöskotrar körs inte allt för långt varje år och man kan hitta maskiner som körts ett fåtal mil – till hyggliga priser. Givetvis ska man kolla noga den maskin man köper här har du några tips:

[6] Viktorialeden
I mitten av mars månad invigdes Viktorialeden. En skoterled, som går längs den svensk/finska gränsen, från Muonio till Kilpisjärvi i Finland. Leden är 220 km lång och följer den gamla färdvägen på den svensk- finska sidan.

[7] SNÖSKOTERMUSEUM I LADUGÅRDEN
Mitt i sommaren 2003 öppnades Norrbottens första snöskotermuseum i Strömnäs, nordväst om Arvidsjaur. Andreas Hedlund och Tommy Sundberg är eldsjälarna bakom satsningen. Många har pratat om att öppna men vi gjorde slag i saken, säger de två.

[8] Destination Kittelfjäll
Som gammal skidåkare så har Kittelfjäll blivit ett naturligt val när det gäller offpistskidåkning och toppturer. För att upptäcka fler dimensioner på denna utmärkta skidort strax innan norska gränsen, så beslöt vi att under mars månad 2004 besöka den lilla byn där snöförhållandena kan vara lika varierande som vädret. Målet var att utforska ledsystemet mellan Kittelfjäll och Saxnäs, samt mellan Kittelfjäll och Tärnaby

[9] SNOFED och SKOTERKLUBBARNA når resultat
Ofta hör man att människor säger att det lönar sig inte att engagera sig i föreningslivet. Vi når inga resultat! Politikerna lyssnar ej, myndigheterna lyssnar inte! Förändringar som vi vill se kommer aldrig till stånd eller tar orimligt lång tid innan det sker något!

[10] Yxan en ovärderlig kompanjon
Yxan har genom tiderna varit ett av föremålen i mänsklighetens utveckling där den varit hjälpmedel för formande bl.a. redskap, bostäder. Den har även varit ett vapen i strid, men också utgjorde ett vardagsredskap i skog och mark.

[11] POLARIS 50 ÅR
För miljoner människor är Polaris synonymt med äventyr och nöje. Med sina framgångsrika modellprogram av snöskotrar, fyrhjulingar, vattenskotrar, motorcyklar och fritidsbåtar erbjuder Polaris ”The Way Out”, en flykt från vardagens vedermödor.



[ TESTER ]

[12] TEST Yamaha RS Mountain
Den nya genesis 120 motorn med sina 3 cylindrar och 4-takt levererar 120 hästkrafter och är skön med tanke på ljudnivå och ljudbild. Den låter störtskönt. Motorn är 10 kg lättare än sin storebror RX-1:s motor men levererar ändå rejält med kraft från början till slut.

[13] TEST Lynx Adventure 800
Lynx själv kallar denna maskin för helt ny medan den i själva verket är en vidareutveckling av Ranger Mountain maskinen som fanns i fjol. Lynx har hittat rätt denna gång, vi i norden behöver inte samma bestar som man behöver i USA utan här är behövs det lite mer lagom.

[14] TEST Arctic Cat F6 Snopro
Arctic Cat har på senare år blivit kända för att tillverka lätta sportsnöskotrar och 2005 års Firecat-modeller har blivit ännu något lättare genom att man använder sig av den nya ACT Drive transmissionen. Andra synliga yttre tecken på årets F6: an är en ny design på sittdynan, Quiet Track drivband och att det numera sitter yttre vändhjul längst bak i boggin. Förändringarna kan verka få och obetydliga men de uppskattas verkligen och Firecat kommer fortfarande att vara en favoritskoter hos många. Till Sverige kommer Firecat F6 i Sno Pro utförande där fjädringen är hårdare och bättre anpassad för de tuffa, gropiga svenska lederna. Men var är backväxeln?

[15] TEST Ski-Doo GTX 800
I år byter Ski-Doo: s Grand Touring och Touring-modeller namn. För att markera att man helt gått över till det modernare REV-chassit namnändrar man till GTX-familjen. Toppmodellen GTX 800 Limited kan verkligen kallas top-of-the line alla kategorier. Modellen är fullmatat med allt man kan önska sig redan som standard och likheterna med motorcykelglidaren Honda Goldwing känns inte främmande. Kännetecknande för den här modellen är att man har plats för tre åkande på sittdynan!

[16] First ride: Polaris XC 600 SP 50th
Polaris, den 50-åriga jätten har med denna XC 600 SP en snöskoter som har den klassiska designen. Under skalet är det dock lite nyare tongångar.

[17] First Ride: ARCTIC CAT BEARCAT 570 LT
I fjol kom Arctic Cat med en modell som den svenska generalagenten snabbt insåg skulle kunna bli renägarnas nya favorit. Själv anser tillverkaren att Bearcat 570 LT är en sportig arbetsmaskin och vi håller faktiskt med både generalagent och tillverkare. Den är lite av varje men någon rusning har det ännu inte varit efter den då den kommit lite i skymundan bakom sin bredbandade systermodell, Bearcat WT.

[18] First Ride: Ski-Doo GTX 550 F
Lillebror i Touringsegmentet är den fläktkyld maskin GTX 550 F med en motor på 550 cc. Hela segmentet bygger på det ny REV-chassiet, som ursprungligen kom från sportskoterdelen.

[19] First Ride: Yamaha RX-1 ER
Yamaha har på sitt flaggskepp RX-1 minskat vikten med cirka 14 kilo. Men en av de största nyheterna är att de har infört en ny boggie som bygger på ett endämpar system. Yamaha har arbetat med denna typ av boggie under flera år och har nu hittat en riktigt komfortabel version.



[ RACING ]

[20] TUNG NORDISK TRIO KÖR LYNX NYA REVO SÄSONGEN 2005
Lynx satsar på en trio tunga förare för att Lynx helt nya Revo ska vinna PRO 800, värstingklassen.

[21] SVEMO ACCEPTERAR INTE ATT DEN AMERIKANSKA CROSSORGANISATIONEN NYTTJAR SVEMOS ORGANISATION OCH SÄTTER STOPP FÖR WSA:S PLANER.
- Vi kommer inte att tillåta andra organisationer eller bolag nyttja SVEMO och genomföra tävlingar i Sverige, säger Svenska Motorcykel - och Snöskoterförbundets generalsekreterare Per Westling. Detta sedan den amerikanska organisationen WSA (World Snowmobile Organisation) startats upp och hade för att avsikta genomföra tävlingar med hjälp av svemo:S klubbar, funktionärer och förare.

[22] NYTT TEAM I VINTER - WESTERGÅRDS SNOWCROSS
Varje säsong startas ett nytt team kring en eller flera förare. Där man jobbar för att skapa ett proffsigt utfall mot sponsorer och publik. Ett friskt inslag i vinterns tävlingar kan Teamet Westergård Snowcross Racing Team bli. Så här säger folket bakom det nya teamet, som är lokaliserad i Vilhelmina: – Det är ett namn som är uppbyggt på ett följande sätt. Det finns en förare, Daniel Westergård, med en organisation runt om kring sig. Vår uppgift är att skapa så bra möjligheter att tävla.

[23] TEAM SALEMARK DRAR TILL USA
Christian Salemark, 14 årig Arctic Cat-förare, startar troligen i tre amerikanska tävlingar denna säsong.

[24] DET BLEV DUKTIGA CROSSÅKARE SOM KOM ATT DOMINERA SF UMEÅS YAMAHA-CUP I BÖJERN.
FREDRIK GRANBERG, YAMAHA VINNER FÖRE JOHAN ERIKSSON, POLARIS OCH ANDRE NYSTRÖM,YAMAHA.




» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se