atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Tisdagen den 24:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 39631 st  
  Igår: 53473 st  
  Denna månad:
1791207 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101126956 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > NYTT NUMMER - UTE NU
 

NYTT NUMMER - UTE NU
Numbero 5

Gör det själv! Drag till Rushen och kolla in Groomern från Arctic Cat. Vi har även testat Ski-Doos potenta MXZ X-RS E-TEC 800R och vad tyckte vi? Sedan kan man också se vad 177 hästkrafter gör i det nya "Crossfire"-chassiet XF?

Några sidor till den kommande fisketuren har vi lagt in och även gjort en stor prisjämförelse på alla modeller på marknaden.

Petter Nårsa drar till USA och är tillbaka före säsongen startar upp här hemma. Hur går hans tankar inför detta?

Allt detta plus mycket mycket mera

[ REPORTAGE ]

[1] Groomer Special
Snön är inte långt borta för stora delar av landet. Då börjar det lysa i ögonen på alla skoterälskare att så fort som möjligt kunna få så mycket snö att det blir klart att åka ut. Vi ser fram emot att få åka ut på lederna och njuta av de fördelar snön har. Att kunna få planera att komma ut på välpreparerade leder, som bjuder på en underbar åkning.

[2] Dags att förbereda sig för pimpelsäsongen
Nu när pimpelsäsongen står för dörren är det hög tid att gå igenom utrustningen.En intrimmad utrustning är ofta skillnaden mellan succé och fiasko. Det är de små detaljerna som inverkar på fångstresultatet. Jag har satt ihop en checklista för att pimpelfisket ska bli roligt och fångstgivande.

[3] Nytt variatorskydd till Summit & Freeride 2012
I bland kommer förändringar från årsmodell till årsmodell som inte är "broschyrmaterial”, men som ändå är ganska stora nyheter. För 2012, är en av dessa förbättringar det nya variatorskyddet till de Summitar och Freeride som har E-TEC 800R motorn. Ifjol började Janne Tapio och Peder Svensson att bolla och testa fram nya idéer till Ski-Doo i Kanada och de idéerna var att det är snö/fukt som var största problemet vid havsnivåkörning på Summitarna och Freeriden. De skissade på några lösningar och då det visade sig att användare vid havsnivå i Alaska hade samma problem, arbetade Ski-Doo centralt fram denna lösning.

[4] På skoterleder till rödingsjöarna
GPS-systemet har underlättat sökandet efter de hemligaste rödingsjöarna. Det gäller bara att ta till sig den nya tidens trend och glömma gårdagens strapatser. Gunnar Westrin vet vad han talar om efter många irrande färder över frusna fjällmarker. Här fortsätter Westrins färd mot rödingen.

[5] Jimmy Janson älskar snöskoter och Melodifestivalen
Jimmy Janson satsar fullt ut på musiken och håller som bäst på att skrapa ihop något intressant till årets Melodifestival, men det är ett tufft startfält. Och någonstans i bakhuvudet brinner det en tanke av att köra snöskoter, uppe bland vidderna där han kan koppla av och vara sig själv…

[6] Vindelälvsleden och Vindelälvsdraget 25 år 2012
Vindelälvsleden och Vindelälvsdraget firar kommande år sitt 25-års jubileum. Vindelälvsdraget är en 4 dagars draghundsstafett med 30 sträckor som äger rum under vecka 11 varje år sedan 1988.

[7] Rush med drag = verklighet
Ända sedan Polaris Rush såg dagens ljus är det många med mig som har funderat hur man skall kunna montera ett drag på denna konstruktion. För visst är det alltid sugna kunder som på något vis vill kunna dra antingen en packkälke eller en större kälke med barnen bakom både på de korta men även de längre resorna.

[8] RESMÅL WEST YELLOWSTONE PARK
Rubriken får många att öppna ögonen för Amerikas första nationalpark. Öppna ögon och fundera på vad som är intressant. För många har läst, skaffat sig kunskap om parken och kanske till och med besökt den vid något tillfälle. Jag ha haft tillfälle att besöka den vid ett flertal tillfällen både sommar- som vintertid.

[9] Retroskoter.com Forumet för Retrofiler
Aktiviteten på vårt kära forum för retrodårar har redan nu i skrivande stund tagit sig god fart trots att vi inte hunnit avverka Snöskoterns dag som normalt sett är startskottet för säsongen. Projekten är många och inget är de andra likt.

[ TESTER ]

[10] TEST SKI-DOO MXZ X-RS E-TEC 800R
Från första minuten av körning till dess att motorn stannat och man klivit av för att ta av sig hjälmen är adrenalinkicken igång.

[11] POLARIS 600 SWITCHBACK PRO-R
När Polaris lanserade Rushserien för ett par år sedan så var det många som imponerades över hur väl denna utpräglade ledmaskin fungerade i lössnö med sitt nya chassie. I år släpper Polaris en helt ny modell – 600 Switchback PRO-R – som verkligen förankrar Polaris plats både på och utanför leden, inom PRO-RIDE-segmentet!

[12] Redknows- ett larm för din snöskoter?
Under många år har stöldskydden utvecklats i takt med teknikens utveckling. Många väljer att inte alls låsa fast sin snöskoter eller i vissa fall med en kätting. Men numera kan man använda sig av olika typer av spårsändare för att övervaka sitt fordon. Användandet av en del stöldskydd kan dessutom ge premiesänkning eller som i flera fall vara ett krav om man skall få ut försäkringspengar vid en eventuell stöld. Men hur fungerar den ”nya” teknologin med spårsändare och är de enkla att använda? Vi har tagit reda på detta åt dig.

[13] Yamaha RS Venture GT
Inför 2012 har Yamaha låtit Venture modellerna genomgå en rad uppdateringar. Själva är de mycket nöjda med resultatet och det pratas till och med om att det är som en helt ny modell. Vi var därför mycket nyfikna på resultatet, var det bara prat eller verkligen något nytt? Efter en provtur måste vi säga att detta är en riktigt skön touringmaskin som snäppt upp sig rejält till 2012.

[14] TEST LYNX 59 YETI 550
59 är egentligen ett lika heligt tal som att skicka upp Peter Forsbergs tröja nr 21 i Pepsi Center Arena i Denver. Många känner till den gamla trotjänaren från Lynx med denna sifferkombination i fronten. Likt denna gamla trotjänare känner man igen den nya 59:ans egenskaper i flera äldre maskiner fast i moderna tappning.

[15] FIRST RIDE POLARIS 600 PRO RMK 155”
Denna maskin är ny för året, utrustad med den nya framvagnen och den välbeprövade bandtunnelns utformning. Med sin 600cc cleanfire motor som hjärta och med ett 155” drivband ser man till att ge den puderfrälste ett alternativ till de mer extrema och dyrare maskinerna som finns på marknaden. Visst känns detta prismässigt som ett värdigt alternativ.

[16] TEST ARCTIC CAT XF 1100 TURBO SNO PRO LTD
Till i år heter Crossfire XF och det är helt rätt att byta namn då det är så mycket nytt på maskinen. Ska inte fastna för mycket i det tekniska här trots alla härliga nyheter utan försöka förmedla känslan som man upplever när man sätter sig på XF 1100 Turbo Sno Pro LTD. Den första saken som man konstaterar att den går fort utav h-vete.

[17] FIRST RIDE LYNX ADVENTURE LX 600 ACE
Med en rätt låg vikt för sin storlek, bra manövrerbarhet och en motor som går tyst samt förbrukar minst bränsle på marknaden har vi här en bra grund för en trevlig touringmaskin. Är du inresserad att färdas långt eller göra lugna utflykter med familjen så är denna skoter helt klart värd att kolla närmare på.

[18] FIRST RIDE ARCTIC CAT F1100 SNO PRO
Till Arctic Cats 50-årsjubileum spekulerades det stort kring vilka modellförändringar och nyheter som skulle komma för att fira högtidsdagen! Många anade att något stort var på gång. En av dessa stora nyheter är nya Arctic Cat F1100 Sno Pro – och med sitt futuristiska utseende och fina egenskaper som den fått från nya Procrosschassiet, så den gör ingen besviken! Arctic Cat F1100 Sno Pro tillhör förstås Artic Cats performancesegment och tack vare det nya Procrosschassiet har man kunnat kapa drygt 20 kg. på både denna och ett antal andra modeller med Procrosskonstruktion. Resultatet är en 239 kg tung racingmaskin med en 4-taktsmotor på 1056 kubik och 123 hästar. Till Sverige kommer den i den gröna Sno Pro-versionen och det sitter Fox Float II-dämpare och en 325 cm lång matta med 4.4 cm kamhöjd på maskinen, vilket ger den ett mycket bra grepp på leden.

[19] FIRST RIDE SKI-DOO TUNDRA XTREME 600 E-TEC
Vi fick möjligheten att provsmaka på denna extrema snöskoter redan innan den kom till Sverige. Vi tyckte den var så intressant så vi skrev om den i fjol före Ski-Doo beslutade sig att ta in den till Sverige i och med lanseringen av 2012:orna. Vad är det som gör den så extrem då? Jo, det svaret är enkelt. Ta bara Rotax 600 E-TEC motorn och stoppa in den i vad man skulle kunna kalla en lappmoped. Smal snöskoter med mycket lång matta. Peppra med en mountainmatta med 5,7 cm höga kammar och resultatet blir extremt roligt, bra framkomlighet och tyvärr litet vingligt på leden. Detta gör inget tycker jag. Den är gjord för att ta sig framåt i snö och det gör den. Detta kan mycket väl vara den ultimata lössnömaskinen för de som söker seriös friåkning i snötyngda skogar och fjäll.

[20] FIRST RIDE YAMAHA PHAZER MTX
Den senaste versionen av Yamaha Phazer känner nog de flesta till och den förlängda modellen blev direkt en favorit bland våra renägare. Fyrtaktsmotorn höll nere bränsleförbrukningen och underlättade underhållsarbetet för dem som körde mycket. Yamaha fortsätter med sin lilla klättrare ännu ett år och det utan att man behöver ändra på någonting förutom färgkombinationen då det är ny säsong.

[ RACING ]

[21] PETTER TILL USA
Petter har nu skrivit Proffskontrakt med Team Boss Racing i USA. Petter Nårsa kommer att åka till Fargo i Minnesota den 7 november där han blir placerad i anslutning till ett tävlingsgarage för utveckling av Ski-Doo snöskotrar som han kommer att tävla med. Ski-Doo och Lynx tillhör båda BRP. Pro Petter kommer att tävla i ISOC-serien i Pro klassen tillsammans med sina tre stallkamrater i Boss Racing: Mathieu Morin , Derek Ellis (Pro Lites) och Corey Watkinson (Pro Lites). Mathieu Morin kommer från Ingles Performance stallet i år till Boss Racing.

[22] Inget mer Winter X-Games WG-16 blir utan Tucker Hibbert och Co
Tyvärr har ESPN och X-games tagit bort snöskoterracingens motsvarighet till OS. Det kom som en chock för hela skotervärlden och många av de förare som jag har talat med säger att det är ett stort avbräck. Efter 14 år släpper alltså ESPN som håller i X-Games spelen snöskotercrossen. De skyller på minskade sändningstider och kapade produktionskostnader. Oavsett anledning är detta det värsta som har hänt snöskotersporten på bra länge. Vissa säger ”någonsin” och inte är det långt ifrån. Detta race var det största racet, det var det som alla förare drömde om att vinna. Nu kan man hoppas att detta inte är permanent och att när den ekonomiska panik som gäller världen över blåser över, så får ESPN in de raklampengar som krävs för att gå upp i sändningstid och på så vis få in snöskotercrossen där den skall vara, nämligen i X-Games. Den amerikanska proffsserien ISOC har i alla fall som svar på detta avbräck genast anställt en av Nordamerikas mest välrenommerade PR-guru, Pat Schutte, inom motorbranschen med breda erfarenheter från motocross till bilracing, för att förbättra snöskotercrossens möjligheter i motorsportsvärlden i USA och andra delar av världen. Kvar i upplägget med X-Games kommer i alla fall vår egen hjälte Daniel Bodin att vara. Freestyle och best Trick kommer att finnas kvar.

[23] SVENSK SNÖSKOTERRACING 1991 Del 2, SM Final i Skotercross
Efter två kvalomgångar var det dags för SM-final. Bollnäs MK arrangerade sin första final och gjorde det på nya motorstadion Eriksnäsbo. Vädret visade sig från sin bästa sida med klarblå himmel och lämpligt antal minusgrader. Runt elvahundra åskådare fick se tuffa och jämna kamper i alla klasser.

[24] JOHAN LIDMAN
Johan Lidmans stall, Carlson Motorsports, har ju till denna säsong bytt skotermärke från Arctic Cat till Polaris, så då väcktes ju frågan hur Johan känner inför detta byte? Jag satte mig i bilen och körde upp till Öjebyn och hälsade på. Johan Lidman är seriös i det han gör och det märks inte bara på banan utan även bredvid. När vi hade samtalat en stund, kom vi in på hans träning och även där är det seriös inställning som gäller. Svemos Topp & Talang är något som Johan ger ett riktigt högt betyg på och menade att det har hjälp honom mycket genom att förstå hur viktigt träningen är för att få en chans att vinna segrar.

[25] Polaris Racing Scandinavia
Polaris satsar hårt! Rutinerade Peter E:son Ericsson är tillbaka och Anna-Carin nu på Polaris.

[26] Marica Renheim - Svensk mästare
Marica Renheim tog hem guldet i damklassen förra säsongen, trots att det gick lite trögt i början. Nu satsar hon hårt på att få behålla förstaplatsen. Vad säger du om fjolårssäsongen? - Ja, det slutade bra i alla fall. Det började inte så säkert, det blev mycket andra platser och det var frustrerande. Det kändes som man aldrig riktigt nådde fram, jag blev omotiverad av det. Men i mitten av säsongen släppte det och började gå bättre, och till sist gick det riktigt bra. Så det satt mycket i huvudet, och det ska det inte göra i år.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se