atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Torsdagen den 26:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 45519 st  
  Igår: 52776 st  
  Denna månad:
1899108 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101234857 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > NUMMER 2-2011
 

NUMMER 2-2011
No 2-2011 XXL

Vårt senaste alster. Morapojken Daniel Bodin drog till med två guld i WXG-15 och vi har intervjuat. Nyheterna så här långt från 2012. rMotion från Ski-Doo som är ett rejält svar på Polaris fjädring. Vi förkarar hur den fungerar.
Mer 2012 och denna gång från Polaris. Nya Switchback Pro-R! We like!
Retrostuk från både Lövångerträffen och en massa Burkarcups action.
Yamahas Apex-motor i detalj plus att Bosse tittar på bränsleförbrukingen genomtiderna. Intressant läsning!

Intervju med Ross Martin i den amerikanska proffsligan och en himla massa racing!

Häng med!

1] POLARIS 2012
För första gången i Polaris historia lanserar Polaris sitt Snöskoter modellprogram 2012 exakt samtidigt som USA. En del av lanseringen följs av ett Early SnowCheck.

[2] SKI-DOO 2012
Den nya rMotion boogin från Ski-Doo är helt rising-rate och det betyder att den blir progressivt styvare ju mera den komprimeras. Detta har vi sett tidigare hos Polaris och deras Rush men med en stor skillnad. Här har ingenjörerna lyckats klämma in fjädringen inne i boogin.

[3] PÅ SKOTER I ALASKA
Att kunna skratta i en krissituation och när man tror att det är kört är en metod som eskimåer använder. De har ett ordspråk som lyder: ”Skratta idag, imorgon kan det vara för sent.” Detta fick jag uppleva tillsammans med två av de äldre männen i byn. Dessa två äldre män, Zaac och Iliukpuk, har levt drygt 40 år av sina liv under jägarstenålder i Arktis.

[4] UTVECKLINGEN GENOM ÅREN AV SNÖSKOTRARNAS BRÄNSLEFÖRBRUKNING
I en artikel 2008 gjorde jag en rätt så omfattande sammanställning av snöskoterns teknikutveckling genom åren. Om man var lite tekniknörd och tabelläsare kunde man i artikeln bl.a. se hur motorerna utvecklats och att den allmänna tekniknivån höjdes för varje 5-årsperiod betydligt mer än vad man kanske hade föreställt sig.

[5] EN KORT INTRODUKTION TILL SNÖSÄKERHET OCH LAVINER
Varje år så kommer tillverkarna med snöskotrar som klättrar högre, fungerar bättre i lössnö och är mer motorstarka än tidigare år. Det skapar ett behov av kunskap kring snösäkerhet och hur man på ett säkert sätt vistas i fjällterräng där lavinrisk föreligger. Denna korta artikel ger inte svar på alla frågor men ger några inledande råd till hur man bör förhålla sig i bergsterräng med sin snöskoter.

[6] PIMPELHARR
En av de trevligaste bekantskaperna under isen är harren. För det mesta är den nyfiken och ganska aggressiv om bara det erbjudna betet duger. Den är ofta känslig om det används för stora blänken. För det mesta brukar mormyhskor eller mindre balanspirkar fungera bäst. I sjöar eller älvar med humusfärgat vatten så brukar mormyhskor och balanspirkar i lite skrikigare färger fungera bäst (röd, gul, ljusgrön). Där vattnet är klarare fungerar lite mörkare färger oftast bäst(svart, brun). Ibland är en upptackling med ett litet rödingblänke i koppar, t.ex.Lillvirus eller rockan med en mormyhska under samt en upphängarfluga ovanför blänket effektivt.

[7] KORT BLIR LÄNGRE
För många blev drömmen till sand i höstas då maskinerna i crossover segmentet snabbt tog slut hos alla märken. Det var många som ville äga men få som fick, kunde man konstatera. Men för de som verkligen vill, och som dessutom funderar på att byta matta, finns det ett alternativ då man ändå tänker plocka isär maskinen.

[8] FLYTER DU?
Nu är skotersäsongen i full gång. Sportloven från olika delar av landet inbjuder fjällbesökarna till längre eller kortare skoterturer. Allt som oftast kanske man inte är välbekant med terrängen, när man endast gör något årligt besök i fjällregionerna. Likaså för entusiastiska skoteråkare, som med fördel åker ut på långturer.

[9] DEN FÖRLORADE PÅSKEN
För oss skoteråkare är Påsken lite speciell jämfört med övrigt skoteråkande under året. Hypen är stor och förväntningarna att få åka iväg med hela familjen är oftast skyhöga.

[10] LÖVÅNGERTRÄFFEN - ETT SÄTT ATT UMGÅS I RETROSTYLE
En veteranskoterträff är så mycket mer än en sammankomst. Så mycket kultur, så många minnen och så mycket gemenskap. I Lövånger är det inget undantag.

[11] ÖVER 40 ÅR MED YNGVESSONS
Yngvessons har sålt snöskotrar i över 40 år och är en institution i snöskoterbranschen. Östen Yngvesson är den som sålt Arctic Cat längst av alla i Sverige och han har funnits med i princip lika länge som skoterbranschen funnits i landet. Här är hans historia:

[12] YAMAHAS GENESIS-MOTOR 2011 - MER EFFEKT
Till i år uppdaterade Yamaha sin Apex på så många punkter att vi egentligen kan tala om en helt ny maskin. Den nya Apexen har allt från helt ny plast på huvar och buk till ny dyna och nytt chassi. Likaså har den en uppdaterad motor, servostyrning och ny boggi. Jag kommer i denna artikel att koncentrera mig på motorn och hur den genom ny teknik ytterligare förbättrat sin prestanda.



[ TESTER ]

[13] TEST POLARIS 550 IQ LXT
Polaris har genom åren gjort sig känd för att tillverka enklare touringmodeller till vettiga priser. En av årets nyheter från den amerikanska tillverkaren, 550 IQ LXT, är just en sådan.

[14] TEST YAMAHA RSVENTURE GT
Här har vi Yamahas främsta ledslukare. Yamaha Venture GT kommer med den bästa komforten du kan hitta hos den Japanska tillverkaren. Yamaha har satsat krutet på att förädla istället för att ha stora förändringar ofta. Det stämmer bra även här med Yamaha Venture GT. Inte mycket nytt är det.

[15] TEST LYNX YETI 59 600 ACE
Efter ett par år utanför synfältet, och med ett anrikt namn, har denna maskin mycket att leva upp till. Bara namnet gör att många drömmer sig tillbaka till en mångårig storsäljares glansdagar. Maskinen som då fanns var en draghäst utan dess like, som fick ut familjer både på fjället samt till fiskeställen. Så frågan vi ställde oss var om denna maskin var kapabel att axla det anrika namnet med alla förväntningar som det ger.

[16] TEST ARCTIC CAT BEARCAT 570 XT
Arctic Cats Bearcatserie kommer i år med två olika modeller. En tyngre variant, Bearcat Z1 XT och så den modell vi testar i denna artikel – Bearcat 570 XT. 570:an marknadsförs som en crossover mellan touring och utility och vi tog med den ut på en rejäl testomgång för att testa hur den fungerar i sin huvudsakliga miljö!

[17] FIRST RIDE POLARIS 600 IQ WIDETRAK
Jag kan ju börja med att säga att detta är en skoter jag tycker väldigt mycket om. Den är smidig, kraftfull och den klarar väldigt många olika situationer. Det jag främst gillar är att man sitter bekvämt och att den känns lika smidig som en touring. Små finesser som det uppvärmda facket vid styret gör ju inte saken sämre. Trots mattans gigantiska proportioner 3964 mm lång och 508 mm bred känns Polaris 600 IQ Widetrak smidig och bekväm. Visst sitter man lite bredare med benen på grund av den breda mattunneln men det var ingen av våra testförare som klagade på. Däremot tyckte några av oss att den kändes litet stötig på leden trots att den var mjukt ställd i boggin. Den kunde även vara lite mindre tungstyrd efter leden men i det stora hela är den inte långt ifrån en fullfjädrad touring skoter. En intressant sak som vi upptäckte var att de lättaste testförarna inte upplevde boggin som annat än mycket bekväm.

[18] FIRST RIDE POLARIS 550 SHIFT 136”
Crossover-segmentet har fått en ny instegsmodell från Polaris i år. Fläktkylda Polaris 550 Shift 136 har allt identiskt med systermodellen 600 Shift 136 om man bortser från motorpaketet, sekundärvariatorn och kamhöjden på drivbandet. Det här är en av de mest lättkörda crossover-modellerna på marknaden idag och här finner man nog det bästa utbytet på snöskoter per krona. Polaris fortsätter att fylla på fyndiga modeller runt sitt IQ-chassi. Denna gång har man stoppat i en fläktkyld motor i det lite längre IQ-chassiet. På motorsidan är det en gammal kändis bland Polaris motorfamiljer som gömmer sig under huven. Den tvåcylindriga, japanskbyggda Fuji-motorn på 544 kubik producerar godkända 60 hk med hjälp av dubbla VM 34 förgasare. Både motortypen och chassiet har varit med ett antal år nu och det borgar för att det inte finns några barnsjukdomar kvar trots att det är en ny kombination. Det borgar för många sköna, problemfria mil om man sköter om maskinen på rätt sätt. Prisbilden på reservdelarna är också moderat.

[19] FIRST RIDE SKI-DOO MX Z XR-S 600 E-TEC
Detta är utan tvivel ett av det absolut bästa chassin du kan finna på marknaden. Ta det och lägg till Rotax 600 E-Tec motor och du har en vinnare. Visst blir jag lite väl lyrisk när jag skriver detta men det är sant. Skulle nästan säga att den passar mig till och med bättre än vad det större syskonet MX Z XR-S 800 E-TEC gör. Lite mindre hästar men den känns som helt perfekt balanserad med denna motor fram.

[20] LÅNGTEST RAPPORT ARCTIC CAT F8 SNO PRO
  Gå gärna in med olika sorters förväntningar när du sätter dig på denna maskin första gången. Det gjorde nämligen jag och fann mig raskt förvånad efter att Arctic Cat's F8 Sno Pro gett mig en rejäl omgång med attityden ”här är det jag som bestämmer!” Kung av kurvorna? Ja F8 Sno Pro har det där lilla extra när det kommer till kurvtagning, mycket på grund av ett riktigt fint bett i skidorna som får maskinen att ligga klistrad efter snön. Men det är inte bara det som gör denna maskin till en rolig leksak, den har även en pigg motor på 160 hästar och denna styrka har börjat bli en ren vana när man talar Arctic Cat.

[21] LÅNGTEST RAPPORT POLARIS RUSH 800 PRO-R
Körtimmarna denna vinter är nog nära rekordhöga på grund av ett stabilt snödjup men vad som även bidrar är den enorma glädjen som våra vänner inom 800 kubiksegmentet bjudit oss på. Pro-R är en av dessa och för mig personligen har den satt lika djupa spår som min första tonårskärlek. Efter förra årets revolutionerande innovation är det inte helt oväntat att Polaris monterar på en 800cm3 motor i Rush-modellen. Med viss nervositet greppar jag styret och håller tummarna att maskinens köregenskaper inte fått sig en törn av den större motorn men som tur är står man där någon timme senare och känner enorm lättnad över att även 800 versionen övertygar.

[22] LÅNGTEST RAPPORT YAMAHA APEX X-TX
Apex har ett utseende som får många att tänka sig tillbaka några år i tiden. Den inbjuder till en låg körställning som gör det svårt att gå från sittande till stående men vid rätta förutsättningarna är den som fisken i vattnet. Vad jag talar om är nämligen då leden inte är alltför kuperad med gupp och ojämnheter för det är då Apex trivs som bäst. Maskinen har en skön ”väghållning” och har inte samma problem som är vanligt förekommande på andra Yamaha modeller, nämligen att släppa på innerskidan i kurvorna. Det är lätt att hitta rätt linje när man svänger och gensvaret från gasen gör att man snabbt tar sig vidare.



[ RACING ]

[23] William Carlsson – BURKARGENERALENS AVKOMMA KLIVER IN I MATCHEN
Burkarcupen har gett ringar på vattnet och sprider ut sig runt om i landet. Östersund står i år som en av arrangörerna till Burkarcupen men de har även 3 egna race i en cup som de själva kallar för Guldhjälmscupen. Där finns de en barnklass och en ungdomsklass vilket gav William möjligheten att testa på pappas stora intresse.

[24] WINTER X-GAMES 15
Tävlingen då Morapojken Daniel Bodin vann två guld. Första guldet var i kategorin Snowmobile Freestyle och sedan i Best Trick var det dags igen för guld nummer två.

[25] WINTER X-GAMES 15
Tävlingen då Morapojken Daniel Bodin vann två guld. Första guldet var i kategorin Snowmobile Freestyle och sedan i Best Trick var det dags igen för guld nummer två.

[26] KÅTABERGET HILLCROSS – BURKARCUPEN VOL.4
Deltävling 2 av 7 skulle innebära Hillcross. Ny bandragning i starten fick det att bli en riktig Hillcross där man både får åka en form av crossbana för att sedan ladda uppför en slalombacke. En av de roligaste tävlingsformerna enligt många. Snö var det lite bittert av i anläggningen men i alla fall tillräckligt för att inte behöva ställa in tävlingen. Kåtaberget ligger i byn Ruskträsk och drivs av en Kåtabergets fritidsförening. Backtävlingen har kommit att bli en mycket viktig del av den finansiella delen för föreningen. Lycksele Retroevent, fd. Lycksele Motorungdom, sköter tävlingen och KÅFF sköter runtomkringaktiviteterna. Ett bra samarbete som alla har nytta av.

[27] Yamaha Center Vintage Dragrace – Burkarcupen Vol.4
Då var väntan äntligen över och det var återigen dags för Burkarcupen att inta position. Vad har hänt sedan 2010? Har maskinerna utvecklats? Skulle de bli mer eller mindre deltagare? Frågorna var många men nu har vi svaren.

[28] ROSS MARTIN
Tucker Hibberts kanske största hot de senaste vintrarna heter Ross Martin. Tre Pro Open mästerskap, fyra andraplatser i Pro Super Stock mästerskapet, två Winter X-Games silver och ett brons. Mer än 18 segrar och 44 podiumplatser säger en hel del och sedan har vi de senaste segrarna över Tucker Hibbert.

[29] SM-STADIONCROSS GÄRDEHOV SUNDSVALL
Klockan är strax efter tio när vi rullar in på Gärdehov, Sundsvall för att kolla in SM i Stadioncross. Ett gråmulet Sundsvall, ett par minus och några snökorn virvlandes i luften, mötte oss när vi steg ur bilen. Det första träningsheatet är redan i full gång, till och med publiken har börjat strömma in.

[30] ENDURO – LITEN SPORT MED STOR POTENTIAL
Vad är snöskoterenduro och vad krävs, och varför har disciplinen inte så många utövare som vi anser den har potential att ha? Förare: Krävs både styrka och kondition, med betoning på det sistnämnda. Banan: Ofta kurvig bana för att få ned medelhastigheten samt ta fram skickligaste föraren. Den går på sjöar, myrar, skog och kuperad terräng. Ofta blir banan gropig. Tävlingstyper: Typ 1: Start 1 förare med 1 min mellanrum. Minst 100 km inkluderande 2 eller fler specialsträckor och transport mellan sträckorna. Typ 2: Ett eller flera varv på sluten bana (vanligaste tävlingsformen). Start om 2 förare var 30:e sek. Endurosprint: Kortare variant av Typ 2. Banvarv minst 5 km, samt total körsträcka minst 50 km. Klasser 2011: Det finns i dagsläget 2 klasser som kör om SM status, samt 1 klass för motion. Pro Stock (2-T max 600cc, 4-T max 1050cc.), Sport 600 (600cc fläktkylt samt Yamaha Phazer), Motion (Ingen övre kubik eller hästkraftsgräns finns). Alla ovan nämnda är så kallade standard klasser där endast små förändringar får göras på maskin. Memoreringsvarv: Dagen före eller på morgonen innan tävlingsstart får förare köra memoreringsvarv av banan tillsammans med funktionär. Utrustning: Hjälm, knäskydd, nackskydd, rygg & bröstskydd, hårda skor av motocross eller snowboard typ. Första förband. Tillstånd: Tävlingslicens, Ålder från 16 år. Till anmälan ska man även ha med registreringsbevis, försäkringsbevis samt förarbevis. Maskin: Går att köra med det mesta, men lämpligast sportskoter. I övrigt se Svemos reglemente. För mer info: www.svemo.se

[31] SM KVAL I LIMA
I strålande sol, tuffa heat med de bästa förarna blev den första deltävlingen en kanonstart för SM serien.

[32] HEJ DÄR MARCUS EVENSSON
Polaris Scandinavia och Motorhusets snabba förare med en uppåtgående trend. Strax utanför pallen i SM i Stadioncross i Sundsvall och en tredjeplats nu senast i SM deltävlingen i Lima.



[ ÖVRIGT ]

[33] TUCKERS FEMTE RAKA GULD
Från Winter X-Games start 1997 har Hibbert eller T-Train som han kallas 10 medaljer i Winter X-Games. Fem raka guld och en sedan tidigare ger summan sex guldsmycken i hemmet. Allt detta gör att han är på delad tredje plats genom tiderna i Winter X-games när man räknar medaljskörden. Banan var rytmisk och för vissa lite skräckinjagande med några rejäla monsterhopp som en del inte klarade av att ta och hoppa helt över.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se