atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 1:e november 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5826  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 11204 st  
  Igår: 50729 st  
  Denna månad:
11204 st
 
  Föreg. månad:
1707565 st
 
  Totalt: 97121357 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > FULL FART PÅ RM, NR:3 I STRÄNGNÄS SOM JUST NU KÖR KVAL.
 

FULL FART PÅ RM, NR:3 I STRÄNGNÄS SOM JUST NU KÖR KVAL.

En mycket snabb bana har man byggt Strängnäs, se bilden. Fullfarts kurvor och snabba inbromsningar, avgörande lär bli rätt dreving och tillräcklig med fart i motorn.
Nästa tropisk värme gör det tufft för förarna iförda skinnställ. Efter första träningen och ett genomfört kval är det tajt i båda klasserna.

Är det roadracing eller supermoto? Man kan ju undra var detta är på väg? När en Yamaha YFZ-450 med 15-36drevning och plus 750varv/min på tändningen kör på varvstopp i svängarna.
Som vi sagt tidigare så är det fördel för Superquad på dessa extremt snabba banorna. Här gör motor effekten bevisligen stor skillnad. 450 maskinerna kör som sagt på varvstoppet även i fullfarts svängarna. Dreva upp? NEJ, säger man, motorerna kommer inte att orka på gruspariet som är löst och tungkört. Återigen dålig uppslutning, man kör som vi anade 450 och superquad i samma heat. Vilket för publiken kan bli utdraget, men kom ihåg ni som tittade på tävlingen.
Kom ihåg!
Du kan inte jämföra en RST 640 mot en Yamaha 450, du får ta resultaten ur respektive klass. Men Topp tre i 450-klassen kör ruskigt fort, på det materialet man har!!! Är trots detta handikap med i den totala toppen ändå, tänk på det!!!


Super ADAM, 17:on vad 15:åringen kör fort.
Adam Hoffman verkar inte vara i samma form som han var i Östersund då han körde Åttor runt regerande mästaren. Nu ligger Adam efter med 1sekund till Niclas Lundbäck efter första kvalet, men ett kval återstår, vi får se vad som händer. Hur som, är Adam säker tvåa i superquad klassen.
450 är framtiden för quadracingen?
Återigen är det dessa tre som det står emellan i 450-klassen. ständigt på pallen, men byter plast då och då. #88 Robert, #71 Kent, #48 Peter

I 450 är det som vanligt, tre killar det handlar om. Team Tribal-X med #88 Robert Burken Fransson och #71 Kent Kena Nore`n, samt #48 Peter Lappen Borggren som kör för team PB-racing.
Robert som nu kör på sista versen av däcken (blank slitna), tycker att det är svårkört. Dåligt fäste gör det aningen obehagligt i dessa höga farter. Roberts nya däck hann inte ner i tid till dagens kval, vi får sätta på nya tills i morgon säger Robert lugnt. Fortfarande har han en betryggande ledning i 450-klassen och har säkrat fjärde platsen totalt på tiden 1,37,459....med en halv sekund tillgodo på tvåan #48 Peter. Trea är #71 Kent som inte har hittat rätt i sitt nya chassi än, tiderna sjunker för varje varv, men hinner han sätta 2:a tiden i 450-klassen innan kvalen är över? Det återstår att se, rapport kommer i morgon. Tufft och tuffare kommer det bli i det sista kvalet som körs snart.
Däcken går som smör i solsken, värmen gör att däcken slits hårt. Hoppas alla har laddat med nya däck till finalerna, så att det inte blir avgörande.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se