atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 23:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 45249 st  
  Igår: 54258 st  
  Denna månad:
1743352 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101079101 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > VÄRDENS HÅRDASTE TEST AV STREETQUAD I SAMBAND MED RM NR:3 I QUAD SUPERMOTARD!
 

VÄRDENS HÅRDASTE TEST AV STREETQUAD
I SAMBAND MED RM NR:3 I QUAD SUPERMOTARD!
Dinli DMX450 från gatan till racebanan. Klarar den testet?

Nu är det över eller det har till och med gått två dagar snart, sen vi passerade mållinjen.
Själv har jag haft lite svårt att gå och sitta efter tävlingen där av dröjsmålet, Ni som såg tävlingen kanske förstår varför!
En mycket rolig bana med fäste över det vanliga, tuff och hård racing kan de som såg det live intyga. Vi på tidningen gjorde något som aldrig gjorts förut..
Vi fick på uppdrag av Erik på Saner Trading att testa året uppstickare, DINLI DMX450.
5,5 test var tanken, men så blev det inte. Vi körde ett ”racetest” i stället, med budget under 80000:- inkl inköp av maskin.
Här kan ni läsa storyn om racet och en kort beskrivning av testet.

2-hjul och 4-hjul!
Tävlingen Svenskacupen som kördes på Eskilstuna isstadion lockade många förare och en hel del publik under lördagen.
Efter många diskussioner innan årets tävlings säsong har handlat om STD som är standard maskiner typ Yamaha, Honda, Gas Gas. Att det skulle tas fram ett reglemente för en sådan klass, för att göra sporten billigare och roligare för nybörjare och hobby rejsare.
Men så blev det inte, och nu kör man F1 och go-kart i samma klass.

SURR SURR RING RING….
Till slut lovade klubben som anordnade tävlingen att det skulle köras en STD-klass även i quad. Det lockade många att delta närmare bestämt 10st som anmält och ville köra STD, och lika många i OPEN. Mycket roligt med så många på startlinjen både för publik och förare.
Men när det väl var över och alla passerat mållinjen fanns det ingen STD-klass, en vecka innan tävlingen fick vi bekräftat att det hade köpts in priser för 1-3 i STD-quad.
Mera SURR och diskussioner till slut åkte arrangören och fixade pris till nummer 1-3 i STD-quad och bad om ursäkt för missförståndet. Det tycket vi var en fin gest att göra.
Det blev äntligen en klass eller ett pris för STD-åkarna som det var i Ticksta.

Tidsträningen!
Tävlingen vanns som vanligt av EM ledaren Niclas Lundbäck på sin RST/KTM612 helt överlägset.
Som vanligt är det andra till och med fjärde platsen som är heder för förarna att besitta.
Under tidsträningen såg man snabbt vilka det skulle handla om i toppen.
#48 Peter Borggren hade vässat sig sedan tävlingen i Gävle och körde riktigt fort, det gjorde även #71 Kent Noren och 88# Burken Fransson alla på Yamaha 450. Burken hade problem med däcken som inte ville som han ville åka fort! #6 Mac Lund med sin VLS560 var även den här gången i form och satte tredje bästa tiden i kvalet. Själv rullade jag och Dinlin in på 13:e bästa kvaltiden av 21 startande, måste var godkänt med tanke på att Dinlin endast funnits i Sverige 1 vecka och jag bara kört den ett par mil på landsväg innan.
Nummer1 Niclas Lundbäck snabbast som vanligt med närmare 4 sekunder före tvåan.

Framskärmarna åkte av i depån! Såg inte framhjulen!Enkelt att ta bort och sätta dit igen

Racetest DINLI DMX450
Ett par dagar innan tävlingen kom en efterlängtad nyhet på Streetquad sidan, Dinli 450 från Taiwan som är byggd för gatbruk och får framföras med B-kort.
Vi fick då den helt sjuka iden att den skulle genomgå det hårdaste testet någonsin för en streetquad.
EN DAG PÅ RACEBANAN.. och att köra den på ett riksmästerskap för att jämföra, kunde inte bli bättre lämpat tillfälle.
Vi spenderade 3 kvällar i garaget körde 8 mil landsväg för att köra in den, sen var det dags för test. Eftersom jag inte hunnigt med att testa maskinen ordentligt innan så fick jag göra det på tävlingsdagen.
Det enda vi gjorde på maskinen var det här!
1. Bytte stötdämpare fram och sänkte den 15 centimeter/ Beg WP för 4000:-/ Garaget
2. Sänkte den bak 5centimeter genom att flytta original stötdämparen. 0:-
3. Bytte bromsslangar, för att separera fram och bakbroms. 350:-/ Hydroscand
4. Tog bort insatsen i ljuddämparen. 0:-
5. 160 Munstycke i stället för original 150. 30:-/ HE-motor
6. Bytte luft filter till ett skumfilter. 120:-/E-ton Sverige
7. Monterade spacer 45mm bak, 35mm fram. 995:-/JIAB
8. Bytte fälgar (ITP) och däck begagnade (Goldspeed Gul). 5000:-/HE-motor
9. Rullgas. 495:-/ HE-Motor
10. Killswitch. 395:-/ Duells

Summa 11535:- Inkl moms. Dinli DMX-450 69900:-
Den här kurvan kommer jag att minnas mest!!!!


Hur gick det då?
Det började lugnt, för att känna på maskinen och framför allt se om var formen satt eftersom det 10månader sedan jag tävlade sist.
Dinlin kändes riktigt bra när man kört ett par varv och i kvalet rullade den in på 13:e bästa tiden av alla ekipage, och det måste jag säga var lång över allas förväntningar.
Ringrostig och helt slutkörd var jag själv! Inte bra sämre än väntat.

B-final
De 12 första gick direkt till A-final så jag fick köra B-final med runnerupp= de tre första går vidare till A-final.
Starten gick så där, jag gasade lite för mycket och åkte upp på bakhjulen och fick släppa av och ta omtag, in som nummer två i svängen. Här kan ni se starten från B-finalen Ut på grus partiet som inte var det bästa man upplevt inom racingen (2 hjulspår). Där bromsade #73 Per Haglund stopp och jag hamnade i vallen och kom inte loss, när jag väl kom lös hade jag ett halvt varv att köra ikapp.
Per-erik håller låda!

Inte ge upp var tanken, bara att gasa mera. Efter fyra varv är jag förbi den första och efter mycket slit är jag i kapp klungan och pockar en efter en. Det blev en tuff körning mot #62 Johan Nord på en Polaris 500STD(det var Johans första supermotard tävling på en lånad maskin!!) till slut kniper tredje platsen bakom #8 Per-Erik Norlander, här kunde jag ha gett mig, A-finalen var säkrad. Men jag ville se vad maskinen gick för så jag tog i för kung och fosterland, och skulle ge ett försök på andraplatsen. Jag kör ihop med #8 på sista varvet när jag försöker smita förbi och bromsar stopp i backen. Jag tror att den kommer starta på rull, men det ville den inte (Bra kompression). När jag väl fick igång den så flög fan i mig ännu mer och jag satsade 200% för att försöka ta andraplatsen.
I mål svängen, precis när jag ska bromsa känner jag att farten är för hög och bromsarna har fadeat=mjuknat , och tröttheten var för stor. Upp på två hjul och driver ut mot däcken, över däcken hoppar vi på 2-hjul. Då ser jag ett tält med folk i och en lyktstolpe, vad gör man?
Jag vred till i styret för att maskinen skulle byta riktning och inte åka in i tältet, släppte taget om styret och siktade på en rullning. Och med min tur så hamnade jag i stolpen som var täckt med en SJ-pall, sen svartnade det för ögonen. När jag väl hade slutat rulla fick jag försöka orientera mig vart maskinen landat, upp på den och iväg och slutar som fyra över mållinjen.
Det ska göra ont och ramla! som Martin Holm (Tävlingsledare) sa på förarmötet.
Och ont gjorde det efter några minuter, en lårkaka kallas det för inom fotbollen minns jag,
vad kallas det inom racing?Stolpskott!!
Maskinen klarade sig tack vare min sista manöver och jag lever, dock med begränsad framkomlighet just nu.
Min videokamera lyckades snappa upp min resa, som dock såg värre ut än det var.
Jag och alla som såg Dinlin på banan kan intyga att det är en maskin att räkna med även på racebanan, men den är byggd för gatan. Men se det så här!
Man får mycket valuta för pengarna om man kan köra till och från jobbet och köra racing på helgerna för 69900:- plus utrustning.
Går man sedan igenom alla tider under finalerna och jämför, så hade Dinli dmx450 den 7:e bästa varvtiden 1:01.667 under finalerna, med en förare som inte kört på 10månader.
Ingen kan säga att den inte är testad till den yttersta gränsen i alla fall.
På start målrakan varvade den till och med ur, vi skulle haft ett större drev fram 15kugg men vi hann inte med det, tur var kanske det med tanke på att det redan gick för fort på något ställe ändå.
Att Dinlin kan prestera är en sak som är säker, att jag sedan inte kunde förvalta det är min egen sak!
Dinli är nu mera ett varumärke även på racebanorna. Som vanligt är vi först att bevisa detta!
Publiken gillade i alla fall Dinlin, många komentarer fälldes, Kolla den har regskyllt, Ha ha ha hörde ni han tutade, kolla den där har blinkers, den där är inte orginal, mm


Startsvängen i A-finalen var det trångt!

A-finalen
#1 Niclas i pole tar starten enkelt och kör sedan ohotat i mål som vinnare.
Men bak i ledet var det tuffa figther om platserna 2-8.
#48 Peter hade fart på grejerna det kan vi intyga, men han fick slänga in handduken på varv 6 efter motor problem. #71 Kent tog då över andraplatsen med #6 Mac tätt bakom, Kent kämpade länge för att stå emot på sin ”STD” Yamaha mot #6 Mac på en VLS560 ”OPEN” .
Kent fick till slut ge vika på en av rakorna men presterade dagens näst snabbaste varvtid . #88 Robert Burken Fransson hade efter däck problem på morgonen lånat ett par nya däck till finalen. Ett dåligt startspår i andra led gjorde resan lång och många omkörningar på banan för att nå toppen, och visst är det en fröjd att sen denne skotercrossare köra. Burken körde om där ingen annan tänkte att det skulle gå, han hoppade om 2st på gruspartiet och använde vallen som i skotercrossen ”som broms”
Från åttonde till fjärde plats till slut för Burken med sin STD Yamaha 450, och dagens tredje snabbaste varvtid. Varför VI döpt honom till burken förstår ni när ni ser honom köra LIVE!

RM- resultatet på topp tre står sig även efter denna tävling!
1. Niclas Lundbäck
2. Mac Lund
3. Robert Fransson
4. Kent Noren tidigare 6:a
Vinnare i A-finalen.

Resultat A-final
Pos No.
Name ……………………… Totaltid……. Diff …Best lap


1 1 Niclas Lundbäck ……….... .12:28.015 ………....56.248
2 6 Mac Lund ……………...…. 13:01.118 ………….59.265
3 71 Kent Noren ……………....13:09.153………… 59.123
4 88 Robert Fransson……….....13:23.745 ……….. .59.215
5 14 Lars Karlsson………….....13:28.044 …………1:00.029
6 9 Peter Johannesson………...12:37.468 1 Lap …..1:01.114 1
7 5 Carl-Johan Schill………… 12:48.516 11.048.. ..1:01.844 1
8 44 Glenn Ocklund ………….12:48.933 11.465 ….1:02.111
9 29 Robert Ekwall……………12:59.648 22.180… --:--:--.--- 0 -
10 62 Johan Nord…………….. 13:11.893 34.425….1:02.125
11 73 Per Haglund …………….13:18.862 41.394.. .1:01.863
12 8 PärErik Norlander……….. 13:33.942 56.474.. .1:02.929
13 22 Fredrik Johansson ………12:28.819 2 Laps.. ..1:01.259
14 48 Peter Borgren…………… 6:59.093 6 Laps… 58.474
Not qualified
DNF 4 Peter Murray ………… 6:18.139 …………..


Resultat B-final
Plac…..Förare…………….Totaltid……..Diff…… Bästa varv
1 73 Per Haglund….. ……..10:49.398…………….. 1:01.601
2 8 PärErik Norlander…. …10:54.749…... 5.351….. 1:03.798
3 62 Johan Nord………….. 10:57.668 ……8.270…. 1:02.426
4 15 Ted Honkala………… 11:14.840…… 25.442... 1:01.667
5 99 Roger Jansson………..11:34.310…… 44.912… 1:04.563
6 7 Roger Andersson………11:35.305…… 45.907…1:03.904
Quadracingens första gruppkram? Kul hade dem i alla fall, de som åkte STD. Från H. #44 Glenn Ocklund, #71 Kent Noren, #88 Robert Fransson.

Vinnare i STD-klassen!
1. #71 Kent Noren ……………….Yamaha 450
2. #88 Robert Burken Fransson ….Yamaha 450
3. #44 Glenn Ocklund…………….Yamaha 450

Text& Testförare:Ted Honkala #15
Foto:Ted och Jenny TMC



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se