atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 23:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2020 st  
  Igår: 54258 st  
  Denna månad:
1700123 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101035872 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > Team Tribal-X Raceday
 

Team Tribal-X Raceday

4:e Sept 2004 kl:10,00-18,00 "Korskrogen" i Orebro

Det är bra med en stor trädgård och många vänner som hjälper till med (Harvningen) för det här är det närmaste bonderi vi kommer på dessa åkrar!


Dagen började tidigt för mig Ted Honkala nr:15 och Kent Noren nr:71 eftersom skyltar skulle sättas upp efter vägarna för att alla skulle hitta hit. Stolar och bord skulle köras ut på bana och ett domartorn alias en "höbal".
Sedan skulle ju maskinerna ut på banan och utrustningen på, hälsa alla välkomna osv. Det är inte helt lätt att hålla i en sådan här dag med mycket folk, quadracers för det går i 200 i depån också (vart ska jag stå)? När kan vi börja köra? .. Men när alla väl hittat sin plats så börja det att gasas, det var som att släppa ut en flock med kor på vårbete. Den första ut på banan var VF med sin Bombardier 650 "järnhästen" en helgalen quadåkare som inte kan sitta still länge max 1min. När korken väl var av så började maskinerna en efter en rulla ut på banan.
Ett par dagar innan vi skulle ha denna tillställning i min trädgård så REGNADE det massor hela 53mm på ett par timmar, så marken var ju inte helt torr kan tilläggas.
Lera fanns det gott om men inte var det några blekfisar här inte! ut i skiten skulle dem helst alla på en gång, skitiga, blöta och trötta kom de in en efter en för 5min vila.
Vi hade en regel att max 6st fordon på banan samtidigt under träningen, det var halt på banan och det kördes på alla typer av däck så 6st kändes tryggt. Men solen värmde på,så efter ett par timmar så var banan i superskick lite halt på sina ställen men det gjorde banan roligare och höll hastigheten ner lite grann. Bana hade vi satt upp tidigare under veckan med tunna spärrband ,bana var både teknisk och bitvis snabb med 2st sprätthopp (hoppar långt och lågt) samtidigt som det sänker farten lite.
Banan är 1240m och ligger på en åker som är i "träda" sedan några år tillbaka utmed järleån,så för dem som gillar natur/fiske/jakt osv. kunde platsen inte ha varit bättre! förutom 17st quaddar som väsnades lite..
Detta är Stubbrace när den är som bäst!

Va skönt nästan helt tyst........................hoppas det är slut (tänkte grannarna)
När alla hade fått lekt av sig det värsta så hade vi ett litet info "förarmöte" då vi gick igenom regler för dagen. Det fanns ju faktiskt ett par helfärska quadåkare som kommit för att delta denna dag, för att lära sig hur det ska gå till när det är tävling på riktigt.
Kl:12,00 så var väl alla samlade och jag kunde räkna till 17st quad´s och 2st knattar med quad. Inte dålig att vi på två veckor helt utan stöd lyckas att få ihop 19st förare "det gäller att skrika högt" för det var mun mot mun som gällde i våran marknadsföring..


Det var quad´s av alla modeller och storlekar som deltog. Vi hade tom...3st streetquad´s som körde som galningar (gissa om det gav mersmak åt killarna)

Det gasades och kördes fritt fram till kl:14,00 då vi tog en paus. För att samla ihop alla igen och förbereda för kval heat1 och heat2.
Under pausen så mekades det lite i depån för det var 2st glada som åkt lite för fort, krokigt styre, punka och trasiga reglage inget värre än att det kunde fixas för att fortsätta att gasa ännu mera..
Stämningen var på topp och det hade letat sig en hel del publik ut med banan som hejade på sina vänner och bekanta. Hittills hade dagen flytigt på som en dröm 2st mindre vurpor men det hör till en sport som denna (Vad gör man inte för publiken muttrar Erik & Micke)
Det grillades och åts korv och smörsås i solskenet en riktig familjedag! KNATTARNA körde miniquad och de hade varken tid eller lust att äta. Knattarna hade ju fått en egen bana gissa hur glada de var. Trots september månad så hade vi ca:20grader ute på banan så vatten gick det åt i mängder, för det är jobbigt att åka quad.
Utav 17st startande så var det endast 4st med tävling erfarenhet, och resten glada motionärer/nybörjare.
Tanken med denna dag var att ragga nya åkare till sporten och framför allt att ha kul på hjul! Och det hade vi väl lyckats med tycker jag?


Heat1/1
Det första heatet började ställa upp sig 5st förare stod klara för start nu var pulsen på topp och adrenalinet sprutade. Första start gick och alla vill va först, men hetast av alla var nog WF med sin bomba 650 som nästan slog runt på bakhjulet i starten men starten var redan vunnen av 2st förare? Jo Erik & Kjelle på sina barossa250 streetleagal=15/Kw startade 300m före.
Det kämpades det på ordentligt med 2st helt original streetquads i heatet men som alla vet kan bara en vinna.

1:a Micke Nylen 2:a Daniel WF 3:a Peter Collstam 4:aErik MSM 5:a Kjelle Kakelservice.
Heat1/2
Hittills det tuffaste heatet många duktiga förare väldigt likvärdiga maskiner, Men den som var snabbast i detta heat blev 1:a Peter Erlandsson 2:a Johan Nord 3:a Anders Cederblad på en sucka 250 med "dubbla dragkrokar" och det6 kunde vi senare se att man hade nytta av då Anders drog upp de flesta kärrorna från den blöta åkern. 4:a Pirre Pöhner

Heat1/3
Dagens snabbaste heat 2st super quaddar på startlinjen och div nya orginalquads Yamaha 450 Raptor 700 & VlsYamaha450 ,Polaris 500, Honda 400.
Starten togs av nr71 Kent Noren som gjorde en super start Bakhjulet till första svängen där nr:47 Peter Murray stängde luckan och tog hand om första platsen, jag själv Ted Honkala nr:15 missade starten helt och fick åka upp mig från sista platsen. Jag kämpade upp mig efter första varvet till en tredje plats och efter 3varv låg jag och nosade nr:71 i lerspruten men lite väl stor satsning i shikanen så snurrade jag bort mig! Heatet slutade 1:a Peter Myrray 2:a Kent Noren 3:a Ted Honkala 4:aMathias Brink 5:a Henrik Zerrander.
Ingen paus tyckte killarna så vi rullade vidare med heat2/1 Nu hade alla fått känna på racingen på riktigt.


Heat2/1
Starten även denna gång till helt imponerade Peter Erlansson med sin "Bonntrimmade Kawasaki 400" jag nr:15 gjorde en så där start och kom väl iväg som 3:a eftersom min Raptor fick för mycket bränsle så kunde jag inte hålla gas utan motstånd så jag försökte starta på 2.an så in i första kurvan var jag 2.a bakom Peter, men jag lyckades smita i mellan i å-böjen och tog honom i hoppet efter. Sen körde jag så mycket jag orkade så jag vet inte så mycket vad som hände bakom mig, jag tittade över axeln någon gång för att se var Peter var och han fanns ju där i 3 varv sedan kunde jag slappna av.
1:a Ted Honkala nr:15 2:a Peter Erlandsson 3:a Johan Nord 4:a Micke Nylen 5:a Daniel WF
Heat2/2
Starten togs av barossorna Erik & Kjelle som tjuvstartade med 300m .Men utöver det så var det en överlägsen seger för nr:47 Peter Myrray som med sin VLS Yamaha 450 körde i en annan klass, men inte långt efter ändå kommer nr:71 Kent Noren på sin Yamaha yzf450 helt original som så när på en ljuddämpare/luftfilter/förgasarbestyckning kan väl säga att yzf450 är en killer i kartongen...
1:a Peter Murray nr: 47 2:a Kent Noren nr: 71 3:a Anders Cederblad 4: Erik MSM 5:a Kjelle Kakelservice
Mycket bra kämpat av Erik och Kjelle på sina 15Kw ca;20Hk mot minst 35-70hk maskinerna killarna slet som djur och lika glada ändå. Tänk på Erik som dagen innan åkte och köpte crossutrustning för 5000:- bara för att få vara med denna dag!!!!


Heat2/3
Vår suveräne domare Stoffe vinkar glatt åt publiken? för någon quad syns inte till...
Starten tas helt oväntat av Henrik Zerrander som plötsligt hittat gasen på sin Polaris 500 med "trim pipa" nr.2 kommer Mathias brink på en Honda 400 har också en trimpipa, det är nog det som behövs för att ta starten "skrämma sina motståndare med ljudvågor"
Ett tufft heat som bjöd på många omkörningar fram och tillbaka.
Men allt har ett slut också
1:a Mathias Brink 2:a Peter Collstam "Veteranen" Direkt från sjuksängen Revben/nyckelben mm hur cool som helst!!!!
3:a Henrik Zerrander 4:a Pirre Pöhner
Sen blir det en paus för det ska räknas poäng och sättas upp A & B finaler och vi beslutade att alla skulle få vara med. Men det var väldigt jämt i poängen så vi fick gå på placering för att få ut vilka som skulle köra i B respektive A-final.
Medan vi räknar så tankar förarna sig själva med vatten och quaddarna med bensin inte alla dock....

Klart för start i B-finalen då..
Nu är alla tända till 200% för det är final och det är nu det gäller med hela 8st på startlinjen så gäller det att ta starten och vara först in i kurvan.
Starten går och Henrik Z är het och gör en liten tjuvstart men vi släpper iväg alla ändå om han vinner så går nr 2 vidare till A-final.
In i första kurvan är det trångt det är 6st som samtidigt vill in men tuffast vinner och det gör Johan Nord på sin Raptor men var det inte 8 som startade? Jo visst vi har 2st barossor som nu startade 600m före så nu blir det åka av om inte Gas Erik får köra A-final med sin Barossa 250. Det var Erik som höll i jag lovar han släppte inte gasen en enda gång under resan.


Barossa 250 i action? Bra kämpat i alla fall
Men Erik fick känna sig slagen med ett halvt varv kvar av Johan Nord..
1:a Johan Nord 2:a Erik Msn 3:a Daniel WF 4:a Mathias Brink 5:a Peter Veteranen Collstam 6:a Pirre Pöhner 7:a Henrik Zerrander 8:a Kjelle "Soppatorsk" Kakelservice
Johan vidare till A-finalen som kommer att bli en riktig super fight från start till mål.
Alla 6st quads står beredda att ge järnet nu är det nerver, Jag själv väljer det sämsta startspåret på gräset eftersom vi inte fick plats annars, så jag gör en provstart för att riva bort lite gräs för att få lite fäste. När vi nu står på linjen och skottet går så släpper jag upp kopplingen med 2:an i och försöker att slira lite på kopplingen för att få bättre fäste, och det lyckades väl tämligen bra jag var nr:3 in i förta kurvan. Så nu var det bara att avvakta en lucka att köra om i.
Först ut var nr:47 Peter murray 2:a Peter Erlandsson 4:a Kent Noren nr:71 redan halvägs ut med banan fick Micke Nylen kasta in handduken! "Soppatorsk" inte så smart att köra utan bensin, men man lär sig av sina misstag!!!
Peter Murray ryckte iväg ordentligt och jag kämpade för att ta mig om Peter Erlandsson på sin "Bonntrimmade kawa 400" och han gav sig inte så lätt men på varav två så smiter jag in i en lucka. Och försöker nu ta upp jakten på Peter Murray och visst närmar jag mig inne på sista varvet så har jag ca:10-15meter men han tänker inte göra några misstag så jag får nöja mig med en andra plats men jag är lika glad ändå. Vad hände bakom oss där kämpades det om 3-5 platserna det stod mellan Kent Noren Peter Erlandsson och Johan Nord. Kent jagade Peter och här var det ingen som ville vara 4:a men på sista varvet åker Peter nästan ner i ÅN väldigt dramatiskt!
För Peter som stod och gungade på kanten ner mot ån som är ca:2m djup "Men han kanske hade behövt svalka sig lite" så Kent tar då den ärofyllda 3:e platsen.
Peter kommer snabbt upp på banan igen och håller 4:e platsen i mål.
A-final....
1:a Peter Murray nr:47 (Datatekniker) Kör: VLS Yamaha 450 04:a pris ca:220000:-
2:a Ted Honkala nr:15 (Reporter och träningsvärd) Kör: Yamaha Raptor "700R Tribal-X design" 01:a pris ca:160000:-
3:a Kent Noren nr:71 (Volvo freak) Kör: Yamaha YZF450 "Gyt-R" 04:a pris ca:99000:-
4:a Peter Erlansson (Bagaren) Kör: Kawasaki KFZ400 "Bagartrimmad" 02:a pris ca:99000:-
5:a Johan Nord (Quadfreak) Kör: Yamaha Raptor 660R "Veidec stylad" 02:a pris ca:99000:-
6:a Micke Nylen (Gambler) Kör: Yamaha YZF450 "?" 04:a pris ca:99000:-
Ett bra slut på en lyckad dag nu fanns det lite tid över att snacka lite och försöka diskutera fram lite regler för Klassindelningar i quadracingen.
Idag finns det bara en klass vad gäller maskiner alltså 250cc vs 560cc osv. Så det diskuteras ordentligt hur man kan göra olika klasser. tanken med detta är att kunna presentera förslagen för svemo så vi kan få flera klasser och mera folk som vill börja tävla i quadracing.
Jag gjorde en liten jämförelse i resultatlistan ovan där man enkelt kan se att det har stor betydelse vad man har för maskin idag och att det skiljer sig ganska mycket mellan 1-2:an mot resten, Det jag nu pratar om är quadsupermotard som körs precis som 2-hjuliga supermotarden på banor som är ca:50-50 grus asfalt.
Vi är idag ett stort gäng som jobbar för att hitta regler för att få en instegsklass i quadsupermotard som inte ska kosta för mycket pengar. Tanken är att man skall kunna köpa sig t.ex.: Yamaha 450 och börja rejsa där det står mellan förare & förare inte vem som har bäst material. Att det också kommer att finnas en elitklass är Ju självklart, det är väl dit man kommer om ekonomin tillåter och tiden finns..
Jag vill passa på att tacka alla som var med denna dagen och fixade en super trevlig Raceday, ingen nämnd ingen glömd...
Team Tribal-X Ted Honkala



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se