Navigera dig fram här   Torsdagen den 28:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 23381 st  
  Igår: 38575 st  
  Denna månad:
598786 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85076012 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 2 > Artikel: Honda TRX 500 Hydrostatic
 

Honda TRX 500 Hydrostatic

Den här modellen kom ut på marknaden redan 2001 och är den starkaste av Hondas TRX-maskiner. Det är Hondas första vätskekylda terränghjuling och den har en encylindrig fyrtaktsmotor. Den är försedd med en hydrostatisk växellåda som ger steglös kraftöverföring. Speciellt intressant är den möjlighet man har till att välja bland flera olika körprogram som bidrar till ett lättare och effektivare arbete.

Den fick arbeta hårt. Men den klarade sig fint med sin snäva svängradie och olika växlingsalternativ

Det vi uppskattade mycket var den instruktiva instrumentdisplayen. Låt oss först ge den lovord att den sitter väl synligt i arbetssynfältet framtill. Dessutom har den mycket information att ge till föraren. Främst då vald växeltyp eller körprogram som det också benämns, växelläge, hastighetsmätare, informationsmätare om körtid, väg- och trippmätare, klocka, timräknare för hur länge motorn varit i gång samt kontrollampor av skilda slag. Dock saknas kontrollampor för helljus.
Batteriet som är en livsnödvändighet för fyrhjulingen, sitter väl skyddat under dynan. Skulle man nu av någon anledning missa underhållet så det laddar ur, finns en nödstart i form av en magnapull. Det fordras rejäl styrka för att orka dra igång den. Vi gjorde ett prov och det gällde verkligen att ta i och stå stadigt när man skulle rycka i gång den. Då skall man märka att detta var under sommaren då solen värmde gott. Annat skulle det vara vintertid om man råkade ut för batterihaveri. En finess, när det gäller kallstarter och då främst vintertid, är den handpump (primer) som sitter på flottörhuset. Ett par tryck på den och man har försett motorn med extra bränsle så den blir lättstartad.

Kinkig start
Så här ser förarplatsen på Honda TRX 500 Hydrostatic ut

På den här Hondan finns en kombination av växelspak och elektronisk tumväxel. Men just på det testexemplar vi använde oss av, gällde det att ta i riktigt ordentligt när man skulle använda sig av den manuella växlingen. Stannade man den på växel och skulle starta den efteråt, kunde man tvingas stå och ruska maskinen fram och tillbaka för att få växeln i neutralläge, vilket är normalt startläge. Det finns också en möjlighet, att med växeln i något driftläge drar in bromsen och hålla den inne medan man startar upp maskinen. Det fungerade ej hellre hundraprocent i alla lägen. Förmodligen hänger dessa två mindre roliga fenomen samman och efter en service får vi hoppas, att den betett sig på ett mycket snällare sätt.

Praktiska lasträcken
Lasträcke finns både fram- och baktill på maskinen. Respektive lasträcke har en extra bågupphöjning fram respektive baktill så att lastlådor eller annat material man tar med sig har något att stödja mot. Mycket bra, då man enkelt har att fästa spännband för att hålla kvar redskap eller lastlådor och man behöver ej befara att lasten förskjuts och ramlar av lastplanet.

Det gäller att anpassa tyngden på lasten man stuvar upp på dessa plan. Främst upplevde vi, att det bakre utrymmet får man vara försiktig med, då man annars lätt får en helt felaktig viktfördelning och lätt mister styrningen fram. Speciellt märker man av det om man belastat kuldraget med något släp eller vagn där tyngden från den vilar på kulan.
Lastar man på främre lastplanet får man vara beredd på att det skymmer sikten och försvårar körningen i terräng.

Vi använde maskinen till entreprenadarbeten och hängde på en bilsläpvagn, som vi fraktade allt från jord/sand och diverse bråte på. Det gällde då verkligen att se till att man inte krämade det sista kilot på släpvagnen, för då hade man inte mycket till styrning av maskinen. Speciellt väl märktes det när man backade, för vips hade den gjort fullt styrutslag och man stod där på tvären med den.
Övriga stuvutrymmen, som finns i plastboxen baktill, är spartanska och rymmer instruktionsbok, verktyg och något litet till.

Svänger på ”en 5-öring”
Maskinen kan uppvisa marknadens bästa svängradie. Det märkte vi också tydligt av när vi var ute och drog släpet efter oss i obanad småskogsterräng. Där kändes det tryggt att den var så exakt och följsam i svängarna, då man hade att anpassa och justera körningen med hänsyn till släpvagnen. Maskinen har alldrift på hjulen och visst påverkar det när man skall svänga. Det gäller framförallt att ta det lugnt när det gäller att ta ut det där sista styrutslaget. Visst får man då också ta i lite extra för att vrida den dit man ska.

Vilken växelkarta
Val av växel ger möjlighet till skilda körtyper. Här kan man välja från en sportig körning till att få ut verklig dragkraft för tunga arbeten. Dessutom kan man välja mellan automatläge eller manuell växling. Jobbar man med automatläge, så justerar den hydrostatiska transmissionen varvtalet på motorn, för att nå det optimala körförhållandet.
Vid val av lågväxel, får man ut än mer kraft när man kör i uppförsbacke eller ännu viktigare att få maximal motorbroms i utförsbacken. Även här kan man därefter välja mellan automatväxel eller manuellt handhavande. I det automatiska läget har man då helt naturligt inget sportigt tillval.
Att använda automatläget var synnerligen bekvämt när vi förflyttades oss efter väg. Däremot när vi körde i groventreprenadarbetet med jordlass och dylikt, var det en verklig fördel att ha tillgång till den manuella växlingen. Inte minst var det till trygghet att veta, att man hade motorbromseffekten då släpet var fullastad med jord eller sand. Det verkar som det finns många växellägen att välja på, men snart lär man sig alla dessa och kommer lätt in i rytmen och anpassar dem till körförhållandena. Faktiskt kan vi påstå, att man blir en smula effektivare främst då man på en och samma transportrunda har att köra både efter hård väg i kombination med ojämn terräng i arbetsområdet.

Ringa service
Så här ser växellådan Hydrostatic ut

De mest använda reglagen är väl samlade på Hondans styre. Lätta att bruka och fordrar ingen större kraft att styra eller trycka på de knappar och reglage som finns där.

Serviceunderhåll av maskinen är en viktig punkt, främst då man är långt borta från hemmagaraget eller servicestället. Då är det en given fördel att kunna konstatera, att det finns inga smörjpunkter som man behöver spruta in fett i. De ställena är redan fettade och inkapslade.

Oj, vilken maskin
I de sommarentreprenadarbeten den här Hondan fick arbeta i, vill vi ge den det bästa betyget. Lätt att manövrera, snäv vänddiameter, flertal växlingsalternativ som gjorde arbetet enklare och något snabbare. Informationsutrustningen (displayen) som ger en fullödig information och underlättar handhavandet (tänker då främst på växelväljarlägena). Med normal kroppslängd, som jag innehar, sitter man faktiskt bekvämt och ergonomiskt på maskinen. Sedan får man inte förglömma och nämna, att det är ett kraftpaket man har tillgång till i arbeten av skilda slag. Att den vid svängning i låg fart fordrar större kraft än vid körning på väg, hänger samman med att den driver på alla hjul samtidigt och saknar differential. Ett önskemål har kunnat vara att den varit försedd med bakljus också. Så slutligen ett verkligt stort plus för Honda är den fantastiskt fina instruktionsboken med detaljerade bilder/skisser över väsentliga funktioner och beskrivning av hur man går till väga steg för steg när man exempelvis skall starta maskinen. Pedagogiskt väl upplagd.
carlivar.lidgren@skoter.se


HUR VÄLUTRUSTAD
Hastighetsmätare JA
Trippmätare JA
Vägmätare JA
Choke JA
Tempmätare/lampa Lampa
Bränslemätare El/Mek Mek
Oljetrycksmätare/lampa Lampa
Hel/halvljusindikering NEJ
Backväxelindikator JA
Neutrallägesindikator JA
Växelindikator JA
Indikering allhjulsdrift
Backvarnare NEJ
Tumvärmare NEJ
Handtagsvärmare NEJ
Klocka JA
Timräknare JA
12V Eluttag JA
Startprimer JA
Signalhorn JA
Ryggstöd NEJ
Bromsljus NEJ
Bränslekran JA
Draganordning JA
Vinsch Tillbehör
Vinschfäste Tillbehör
Hasplåt JA*
Drivaxelskydd Tillbehör
Huvudströmbrytare NEJ
Hjälmkrok Tillbehör
* Heltäckande hasplåt som tillbehör

Pris 2003: 84 800:- (ex. moms)


Totallängd 2072 mm
Totalbredd 1184 mm
Totalhöjd 1194 mm
Axelavstånd 1287 mm
Spårvidd - mm fram,
- mm bak
Markfrigång 254 mm

Tekniska data: Motor Honda

Antal cylindrar 1st
Cyl.volym 498,5cm3
Kylning Vätska
Startanordning El/Magnapull
Transmission Hydrostatic
Antal växlar 5F/N/B, hög/låg
/automat
Fyrhjulsdrift Permanent
Fjädring, fram Individuell
Fjädring, bak Stel axel
Bromsar, fram Hyd. trumma
Bromsar, bak Mek. trumma
Däck, fram KT25x8-12
Däck, bak KT25x10-12
Max. last, fram 30 kg
Max. last, bak 60 kg
Max. totallast 220 kg
Max. släpvagnsvikt 385 kg
Tankvolym 14 l
Vikt (torr) 273 kg

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se