Navigera dig fram här   Fredagen den 22:e november 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14765  
  Antal nyheter: 5456  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 3055 st  
  Igår: 6775 st  
  Denna månad:
161865 st
 
  Föreg. månad:
237280 st
 
  Totalt: 72292218 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. Cleo
3. Igielka
4. sara19
5. LondaGloss
6. smrtsmithM
7. Harrison
8. Coorms
9. sarahtaylor
10. garciatatiana
 
 
Här är du: I tidningen: 2014, nr 1 > Artikel: Yamaha Kodiak 450 - En lyckad uppdatering
 

Yamaha Kodiak 450 - En lyckad uppdatering

Yamaha har framgångsrikt sålt sin Kodiak 400 över hela världen och kanske lite överraskande var det att man nu kommer med en ny Kodak 450. En något större maskin som har fått godbitar från storbrorsan Grizzly. Kodiak 450 introduceras under hösten på den nordiska marknaden.

Inledningsvis kan berätta en intressant produktionsdetalj. Maskinen kommer inte att byggas i Japan (som 400), utan den kommer att tillverkas på Yamahas fabrik i Georgia, USA.


Kodiak 400 (som finns kvar) har haft en stor framgång. Nu har man plockat fram en rad godbitar som kommer att göra maskinen än mer attraktiv, bl a Grizzlyns fina digitala instrumentbräda, den smarta växellådan. Ett driftssytsem, kan kombineras med en differentialspärr som ger 100 procent 4-hjulsdrift.



Vidare finns helautomatisk transmission med motorbroms på alla fyra hjulen och det betyder att det är lättare att styra när 4-hjulsdriften är inkopplad.

Kodiak 450 är baserad på samma motor som sin föregångare med har mer kubik från 401 till 421 kubik. Kan tyckas lite, men denna justeringar och ett annat har enligt Yamaha gett den nya motorn ca 20 procent mer effekt. Motorn är vinklad 45 grader för att få så låg tyngdpunkt som möjligt.


Den sk Ultramatic-transmission är samma som i Grizzlyn och är unik i sitt slag på ATV-marknaden, dvs man kan snabbt och enkelt skifta mellan olika lägen.

Det system som Yamaha har, med en knapp på styret, för att skifta mellan 2- och 4-hjulsdrift är bra.

Närbild på 2 - 4-hjulsomkopplaren.


Diffrentialsystemet i framvagnen är också detsamma som Grizzlyn.

Yamaha har breddat och förlängd hjulbasen på Kodiaken och den känns också som en ”stor” maskin. Inte minst märks det när man tar sig fram i besvärlig moddig terräng. Bra är, som vi nämnt tidigare, möjligheten att koppla på 2-hjulsdriften, när man vill åka lite sportigare.

Kodiak 450 har en relativt hög markfrigång, men det smarta draget att vinkla motor och sänka tyngden gör att den inte känns på något vis vinglig.

En bra dragare.


Vi noterade att Yamahas tekniker lyft upp luftintaget till transmissionsremmen och därmed eliminerat möjligheterna mer eller mindre att få vatten på remmen.

Kodiaken är väl inkapslad och underredet har plastskyddsplåtar, det tycks bli allt vanligare då dessa anses vara bättre att ”glida på” när man kör på marginalen och ska hålla nog så bra som metall.

Kodiaken har detaljer som ger den lång livstid (som alla ATV-fordon) Avgassystemet är rostfritt, pakethållare samt stötfångare och ram har fått en ny slags pulverlack som ger bra skydd.

Prisbilden kan man fundera över och kommer nog att ge vissa ATV-kunder en del funderingar. Storebror Grizzly 660 är inte så långt ifrån i pris. En Kodiak 450 kostar 74 320 ex moms (med moms 92 900) mot Grizzlyn:s 83.920 (med moms 104 900:-). Så är du efter mycket arbetsmaskin kan en Grizzly vara ett bra köp, men känner du för en kanske lättare och smidigare maskin är Kodiaken ditt val.

Men givetvis är en provtur hos Yamahas handlare ett måste och då känner du snart vilken maskin som passar dina specifika ATV-krav.
Den här knappen som skyddas av en säkerhetsvippa är lite av magiken i Kodiaken (och för den delen Grizzlyn) Lätt att skifta mellan 2- och fyrhjulsdrift.













Vi sammanfattar att Yamahas uppdatering av Kodiaken är lyckad. Det är de små, små detaljerna som gör det.

Och här har det gjort det.



Yamaha Kodiak 450FWAN

Fakta:
Motortyp: 1 cyl, fyrtakt,SOHC, vätskekyld
Slagvolym: 401 cc
Startsystem: Elstart/magnapull
Bränsletank: 15 l
Oljevolym: 2,6 l
Växellåda: Variatortransmission, hög/låg samt back.
4x4 system: In/urkopplingsbar 2/4, samt diffspärr.
Längd: 1984 mm
Bredd: 1085 mm
Höjd: 1120 mm
Sadelhöjd: 827 mm
Hjulbas: 827 mm
Hjulbas: 1233 mm
Markfrigång: 245 mm
Torrvikt: 250 kg
Fjädring fram: Dubbla bärarmar
Fjädring bak: Svängarm/en stötdämpare
Bromsar fram: Dubbla skivor, hydrauliska
Bromsar bak: Skivbroms, hydraulisk
Hjul fram: 25 x 8/12
Hjul bak: 25 x 10/12
Färger: Grön
Rekommenderad belastning pakethållare:
Fram: 40 kg
Bak: 80 kg
Max rekommenderad
släpvagnsvikt: 500 kg
Pris 2003: 74 320:- (ex moms) 92 900:- (med moms)

Bakvagnen är rak och har en fem-läges justerbar stötdämpare. Notera den hyggliga frigången.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se