Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Söndagen den 5:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 59072 st  
  Igår: 93722 st  
  Denna månad:
397976 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86561771 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > STORA MOTORDAGEN PÅ TRICKSTAMOTORSTADION
 

STORA MOTORDAGEN PÅ TRICKSTAMOTORSTADION



Stora motordagen Tickstamotorstadion Lördagen 23/10. Mk Rimo (Motorklubben i Rimbo Med Omnejd) är först ut i Sverige med Quadracingsupermotard som huvudattraktion, dessutom är det deras första tävling av den här typen. Friskt vågat hälfen vunnet som man brukar säga, och en seger blev det för detta mycket proffsiga arrangemanget!!!!
Med ett väder som ingen kunde önska hängande i luften, och en veckas regnade såg inte roligt ut. Men alla var med oss denna dagen, banan svalde så mycket vatten han orkade förare och publik bad böner till vädergudarna DET HJÄLPTE NOG!

Regnet hände i luften men vågade inte komma ner på oss, så nu var det bara att köra för kung och fosterland!
Efter att alla anmält sig och hämtat ut sin "transponder" och monterat dito så var det dags att rulla ut på banan för träningskörningen!
Först ut är en av eldsjälarna till denna dag och den här banan Glenn Ocklund NR:44 som ska visa oss runt banan en gång innan det blir frifart.
Banan är kuperad och teknisk ca:50-50 men asfalt och grus som bjuder både förare och publik på överraskningar.
Efter att de tävlande ekipagen fått köra 15min så var det dags för ungdomar 12-16:år att testa banan tillsammans med 0-12:åringarna och sidovagnsförarna.
Kl:11.00 är det dags för förarpresentation, alla förare kör ut på banan i ett lungt tempo. Speakern som jag tror var Ralf Lindgren känd från quadcrossen berättade lite om förarna och maskinerna, ett trevligt inslag för publiken och oss förare. Efteråt körde undomarna och knattarna in och presenterades på samma sätt.
Sedan tittade vi upp i luften och väntade oss en flyguppvisning, men eftersom det var för dålig sikt så blev det inget av detta.
Så vi hoppade direkt till dagens första kval där 10st förare stod berädda att kämpa om poängen till finalplatserna!
Starten var av typen grind och det stod 6st i varje led en viss fördel att starta i först led, men i heat 2 är det omvänd startordning så det blir lika för alla.
Jag själv startade i led 1 tillsammans med EM 3:an nr:1 Nicklas Lundbäck, nr:6 Mac Lund, nr:9 Peter Johannesson mlf.
I väntan på att starten ska gå så sitter alla och vevar med sina glasögon som immar igen av vädret, sedan kommer 30sekunders skylten upp och puslen ökar nog ett par slag hos alla.
Sedan kommer 5sekunder och när den tas bort så är det bara att titta på den röda lampan som ska bli grön sen gäller inga regler mer än att vara först i första sväng.


Efter det har jag inte så mycket att berätta om första svängen mer än att Nicklas Lundbäck var först ut och någon stans i röran alla andra.
Det är 10st quaddar att hålla reda på under det 3första varven och det klarar inte jag av när jag själv försöker styra säkert över de första varven.
Jag kan berätta om mitt eget race och resultat, under de första varven låg det ganska tätt från1-7 och man fick kriga i varje sväng för att få plats, när ett par varv är körda så rycker Nicklas Lundbäck iväg och jag kan inte längre se honom. Övriga fältet börjar dela lite på sig och misstagen börjar komma, på den lite blöta banan som jag sa så skulle det bli några överaskiningar för oss förare också. Flera förare snurrar på den hala asfalten även jag snurrar 1gång, det är svårkört när man vill så mycket och maskinen lika så. När jag kämpar på runt banan med min för dagen helt "nya trimmade motor" så stöter jag på några barnsjukdomar som gör det lite obehagligt ibland, gasen vill inte gå tillbaka helt så det skjuter på vid inbromsningarna och värmen från avgasröret ger ånga i förgasaren med härliga avgassmällar. Men medan jag tar mig runt så kör jag om några som har snurrat efter banan och jag har inte en aning vem ligger före eller efter mig, det är bara att gasa och vänta på den svart/vita flaggan. På slutet av heatet så börjar jag komma i kapp för varvning av några orginalmaskiner och även de har ingen aning om att jag med flera ska varva dem, så det håller sitt spår och kämpar på runt banan. Jag kör över mållinjen och tvekar om han visar flaggan eller inte så jag kör ett varv till och nr:35 Andreas följer efter för att vara säker,
så vi bjöd publiken på ett extra varv.
När jag kommer i mål så har min laptimer inte fungerat så jag fick ett varv mindre, vi gick ner till min quad och ändrade den för resterande tävlingen. Det här var ju inte så roligt sa han som var ansvarig för tiderna! Men det är väl inget att bråka om säger jag ! Får väl köra runnerup från B-final om det är så 4:a i mål blev 7:a i resultatet.
Heat 1 slutar......

Best Lap Tm 35.724 In Lap 3
Best Speed 75.579 by Niklas Lundbäck

Pos No.
Name Laps Total Tm Diff Best Tm In Lap Best Spd (Km/h)

1 1 Niklas Lundbäck 16 9:15.759 35.724 3 75.579
2 9 Peter Johannesson 16 9:39.439 23.680 37.617 7 71.776
3 25 Gunnar Adolfsson 16 9:40.561 24.802 37.724 6 71.572
4 35 Andreas Grund 16 9:53.169 37.410 38.588 3 69.970
5 6 Mac Lundh 15 9:17.795 1 Lap 37.595 5 71.818
6 24 Oscar Gustavsson 15 9:47.243 29.448 40.336 10 66.938
7 15 Ted Honkala 15 9:52.394 34.599 38.485 2 70.157
8 26 Johan Selander 15 9:58.586 40.791 41.526 10 65.020
9 27 Johan Siim 14 9:21.349 2 Laps 41.104 3 65.687
10 29 Robert Ekwall 9 7:30.635 7 Laps 38.384 4 70.342




Med 7st förare till starten och dagens gästförare "Freddy Papunen" som i vanliga fall kör supersport600, så skulle han ge lite extra krydda på dagens tävling.
Hur snabb är en roadracingförare på fyra hjul?

Freddy Papunen


Med en lånad nästan standard quad så skulle detta sättas på prov.
Under träningen så körde Freddy sönder en kulled och tappade bromsen på vänster fram, det skulle verkligen sätta honom på prov.
Heat1/2
När starten går så tittar jag på min team kompis nr:71 Kent Noren på sin standard Yamaha 450 som han endast monterat slicks på och vänt på framfälgen.
I depån sa jag åt honom att han skulle spänna fjädrarna och dra åt returen på stötdämparna.JAG VÄGRAR svarade han och skattade, orginal ska det va!
När starten gick och Nr:44 Glenn Ocklund flög ner i första svängen på sin Raptor 727 som nr:1 och Nr:45 Freddy Papunen efter och Nr.71 Kent Noren på bakhjulet som 3:a, men 3:e platsen bytte ägare fort och Nr:47 Peter Murray höll den ett par varv. Medan Glenn drog iväg direkt på första varvet och hade en övertygande ledning, efter låg Freddy ganska ohotat i 5-6varv men bakom kördes det om hej vilt Nr:71Kent Nr.82Patrik Erixon och Nr:47 Peter Murray kämpade om 3:e platsen fram och tillbaka inte ens jag vet vem som ledde flest gånger, mycket rolig racing för publiken för det var så otroligt jämt hela loppet. Men på varv 13 snurrar Peter nere i gropen och han har ingen chans att ta igen det han förlorat på 2varv. Så in i mål kommer 2st nästan sida vid sida men Nr:71 Kent drar det länsta strået om 3:e platsen.
Visst kan en racingförare som Freddy P köra quad 2:a i sitt första framträdande! Inte dåligt.

Best Lap Tm 38.646 In Lap 4
Best Speed 69.865 by Glenn Ocklund

Pos No.
Name Laps Total Tm Diff Best Tm In Lap Best Spd (Km/h)

1 44 Glenn Ocklund 15 9:09.068 38.646 4 69.865
2 45 Freddy Papunen 15 9:29.978 20.910 39.487 9 68.377
3 71 Kent Norén 15 9:32.483 23.415 39.852 14 67.751
4 82 Patrik Erixon 15 9:32.808 23.740 38.836 14 69.523
5 47 Peter Murray 14 9:24.320 1 Lap 40.540 10 66.601




Uppvinings körning!
Ett av dagens träningsheat skulle köras av 12-16:åringarna som körs på fullvuxna maskiner som Yamaha Banshee 421 & Suzuki LTZ400 mfl.
Det hade kommit 5st ungdomar för att köra idag. En av dessa var Adam Hoffman som är 13:år på sin Yamaha banshee 421 som är en riktig racemaskin, och han är lika så en racer förare som vet var gasen sitter. Kanske ett av våra framtids hopp i quadracing när han fyller 16:år och får börja köra tävling på riktigt, för om det skulle ha tagits tider på dessa killar så hade flera av dem kunnat haft en framskjuten placering i dagens tävling.

Dagens knattar framtidens racerförare?
I klassen 0-12år så hade vi ett startfält på 17st quadförare i alla åldrar, minst var Anton Ocklund 15månader på sin Eton 40 i famnen på sin mor.
Så visst finns det en framtid för quadracingen 17st var här idag, och hur många finns det ute i trädgårdarna?
Knattarna körde en lite kortare bana än oss vuxna men racing var det ändå, det såg riktigt häftigt ut när de for fram som riktiga racerförare med fulla uppställ!


Knattarna var med på hela dagen för att lära sig allt, med anmälan och besikting av maskiner och utrustninng. Ett kul inslag på dagen, ett lite bevis om att quad kan alla köra en riktig familjesport kanske?

Efter knattarna så var det sidovagnsrace 2st ekipage hade tagit sig hit denna dag för att visa upp sig. Ljudet från dessa maskiner drar tankarna till roadracingbanan rad4:a på 170hk låter ju ganska mycket, och fort går det med dessa maskiner. Det vrålar till och med fullt hjulspinn flyger de ner i första svängen som det skulle var en 2-hjuling på en racerbana. Burkslaven får slänga sig fram och tillbaka genom den kurviga banan för att hålla maskinen på rätt köl, undra om NO FEAR fick sitt namn här ifrån?
Inga fegisar som åker med på en sådan maskin det är jag ganska övertygad om.


Freestyle hoppning med QUAD!
Under tiden som banan sopas och rättas till så börjar Jesper Rosling förbereda sig för freestyle uppvisningen med sin Polaris Predator quadracer.
Ännu ett underhållande nummer i tävlingen för det här är coolt att titta på FMX på fyra hjul.FMX Freestyle moto-X.
När Jesper åker fram och tillbaka och undersöker hoppet står publiken nyfiket och väntar på det första hoppet


OBS!Det här är inget som man ska prova hemma, det kräver mycket mycket träning och konsentration för att lyckas. Jesper är ingen galning som många tror utan en mycket seriös quadcross förare som ville testa något nytt. Jesper är även Danskmästare i quadcross 2003. Troligen är Jesper tillsammans med Micke Ljungberg "Mr Backflipp" på snöskoter de ända som utför fmx med quadracer i hela Europa. Så vill ni boka ett häftigt inslag till något evenemang kontakta killarna för en upplevelse!

Väntans tider!



Kval heat2/1
Ny är det omvänd startordning, de som startade i led 2 startar i led 1 och trärs om.
Till start i detta heat kom 5st förare, och starten är det Nr:44 Glenn som tar även denna gången. Vinnst sugen på sin hemma bana och det kan man förstå efter allt slit som han lagt ner på den här tävlingen, så vill ha få lite lön för mödan.
Ner i första svängen kommer som vanligt alla samtidigt och Nr:71 Kent och Nr:45 Freddy krokar ihop i första svängen med en vurpa som följd. Freddy flyger av sin quad men efter att han skakat av sig gruset så springer han ikapp sin quad och gasar vidare, men då som sista man.
Täten tas av Nr:44 Glenn och efter kommer Nr:82 Patrik Erixon som följs av nr:47 Peter Murray och nr:71 Kent Noren. Kent jagar en bit bakom efter sammanstötningen med Freddy men kommer snart i kapp de övriga. Det går fort på hans orginal Yamaha 450 även det här heatet han kör med ett jämt och fint tempo runt hela banan.
Men efter ett par varv så kommer inte Nr:44 Glenn över kullen utan 1:a är nu nr:82 Patrik som jagas av nr:47 Peter och nr:71 Kent som nu är en tät klunga precis som i första heatet.
Men vad har hänt med Glenn har han kör omkull ner på banan? Banan är väldigt kuperad och man ser inte hela banan där jag står.
Men jag fick höra efteråt att tändkabeln hade hoppat av ingen tur för Glenn idag.
Men till slut hör jag hur Raptorn mullrar över målrakan och Glenn är på fyrahjul igen, men han har tappat minst 4-7varav på sitt stopp men kör för fullt ändå i mål.
Men om 2-3:e platsen fightas det ordentligt om nr:71 Kent ska ha 2:a platsen han ligger och stressar nr:47 Peter hela tiden och väntar på lucka eller ett misstag för att smita förbi. Och på näst sista varvet kommer chansen för Kent att knipa 2:a platsen men det är för lite kvar för att köra ikapp 1.an. Heatet slutar som följer.

Best Lap Tm 38.449 In Lap 4
Best Speed 70.223 by Glenn Ocklund

Pos No.
Name Laps Total Tm Diff Best Tm In Lap Best Spd (Km/h)

1 82 Patrik Erixon 15 10:02.769 38.850 11 69.498
2 71 Kent Norén 15 10:10.538 7.769 39.670 13 68.062
3 47 Peter Murray 15 10:13.504 10.735 40.073 11 67.377
4 45 Freddy Papunen 15 10:36.168 33.399 39.317 13 68.673
5 44 Glenn Ocklund 9 10:38.834 6 Laps 38.449 4 70.223




Kval heat 2/2
Åter igen 10st startande och vi som starta först startar sist ja ni fattar!.
Alla kollar på lampan och väntar att den ska slockna. När starten går så blir det väldigt trångt ner i första sväng och Niklas Lundbäck är först igen trots sitt start spår.
Ner i svängen så är det tjockt med quaddar och alla vill ta rygg på Niklas Lundbäck för att få lite drag hjälp de första varven innan han drar ifrån.Det är ganska tätt i ett par varv men sedan är det några som snurrar efter banan. På 2:a varvet snurrar jag och får stopp, men jag får igång raptorn fort och vänder om för att jaga täten i kurvan före mål på 3:e varvet så är jag på 4-6:e platsen och tvingas ta ytterspår, men där var det halt och lerigt på asfalten och med alldeles för hög fart så snurrar jag igen.
När jag surrar så ser jag hur 2st bakom mig inte kan bromsa för att det är så halt, så det var bara att hålla i sig och vänta på smällen. Pang säger det och styret slits ur mina händer och pang igen och jag flyger bakåt in i vallen, det tar en lite stund innan jag reagerar och får igång Raptorn. Jag låg nu sist och med ena hjulet löst pekande utåt så tog jag det lite lungt upp för backen för att känna hur maskinen betedde sig. Det gick lite vingligt och Raptorn drog kraftigt åt vänster, men det var inte så illa för banan gick ju i vänster varv.
När jag väl fått upp farten igen så började jakten runt banan för att försöka ta in några placeringar men så snurrar jag en gång till, men det bli 2st placeringar innan jag passerade mållinjen.
Om man nu tittar på tiderna på banan så har de ökat lite, men banan är blötare och halare än första heatet så det går inte lika fort nu.
Heatet slutar....

Best Lap Tm 37.623 In Lap 8
Best Speed 71.765 by Niklas Lundbäck

Pos No.
Name Laps Total Tm Diff Best Tm In Lap Best Spd (Km/h)

1 1 Niklas Lundbäck 15 9:28.946 37.623 8 71.765
2 29 Robert Ekwall 15 9:47.613 18.667 38.769 11 69.643
3 6 Mac Lundh 15 9:52.535 23.589 38.933 8 69.350
4 9 Peter Johannesson 15 9:53.412 24.466 38.916 3 69.380
5 25 Gunnar Adolfsson 15 10:02.999 34.053 38.957 8 69.307
6 35 Andreas Grund 15 10:05.160 36.214 39.134 2 68.994
7 27 Johan Siim 14 9:47.102 1 Lap 41.737 3 64.691
8 15 Ted Honkala 14 9:49.815 2.713 40.276 2 67.037
9 24 Oscar Gustavsson 14 10:00.432 13.330 40.926 6 65.973
10 26 Johan Selander 13 9:35.524 2 Laps 43.790 2 61.658


Äntligen en liten paus, alla behöver vila lite äta och dricka för att orka med finalerna som börjar kl:14,40 så det var nästan en timme kvar.
Men någon vila blev det inte för mig jag måste försöka få tag i en ny P-ände till min framvagn om jag ska kunna fortsätta, undre P-änden var nästan av och hjullagret glappt. Jag springer över till Niklas L och frågar om han har extra med sig, eftersom jag åker med VLS-framvagn på min Raptor så borde det passa från hans egen.
Det tog 1 minut så var det fixat, jag hade en ny P-ände och nu var det bara att byta för att åka B-final. Undertiden som jag lagade Raptorn så körde det vuxna ett uppvisnings race på mini quad 50cc, gissa om det måste sett roligt ut med vuxna karlar på dessa små leksaker. Tyvär så hade jag inte tid att titta själv, så det finns inga bilder på detta. Men är det någon som har bilder på detta så kan gärna skicka dem till redaktionen så lägger vi gärna ut dem!
När jag fått ihop min Raptor igen så ser jag att framvagnen är lite sne, så det går inte att fixa hjulinställningarna helt men det får gå ändå.
Efter mini racet så hoppar Jesper lite ramp med sin quad igen och sidovagnarna kör ett race och knattarna lika så.

Dags för B-final med 5st på den starten, så var det 1:a eller 2:a som gällde för att ta sig till A-finalen. B-finalen körs 10min + 2varv så det kommer bli jobbigt att hålla i hela loppet. I detta lopp har vi 3st helt nya killar med orginal Raptorer som ville kämpa om A-final i deras första quadsupermotard tävling.
Starten går och nr:29 Robert Ekwall är före mig ner i svängen, vi hade tydligen bestämt oss för samma spår så jag får ta yttersängen.
Vi håller ett jämt tempo ett par varv och sen var det dags igen för mig att snurra lite, ett varv runt och jag står med hjulen framåt och kan bara fortsätta åka.
(vad gör man inte för publiken "skrattar") Sedan kör jag mitt eget race runt banan och störs inte av något. På slutet kommer vi i kapp nr:26 Johan Selander med sin "orginal raptor med crossdäck" men han åker åt sidan för att släppa förbi Robert och mig precis som man ska göra.
Loppet var för min del ganska odramatiskt. Helt slut körda ska jag och Robert köra A-finalen direkt efter som är på hela 12minuter + 2varv.
B-finalen slutar...

Best Lap Tm 38.958 In Lap 2
Best Speed 69.305 by Robert Ekwall

Pos No.
Name Laps Total Tm Diff Best Tm In Lap Best Spd (Km/h)

1 29 Robert Ekwall 18 11:57.505 38.958 2 69.305
2 15 Ted Honkala 18 12:24.045 26.540 40.209 5 67.149
3 24 Oscar Gustavsson 18 12:35.263 37.758 41.107 9 65.682
4 27 Johan Siim 18 12:38.922 41.417 41.557 18 64.971
5 26 Johan Selander 17 12:41.034 1 Lap 43.832 2 61.599



SM eller A-final
Med 12st förare och alla platser i starten fyllda, så skulle den stora finalen avgöras 12minuter +2varv.
Vi kan väl kalla detta för SM-finalen i quadsupermoto eftersom vi inte har något RM eller SM i Sverige,och det är årets sista tävling och det flesta är här idag!
I en final så finns det bara en vinnare, men eftersom det på prov kördes en "standard eller nybörjar klass" så finns det kanske 2 vinnare i denna finalen?
Trötta och slitna kommer Nr:29 Robert Ekwall och jag nr:15 upp på starten och får ställa oss sist i kön efter 45minuters race körning hade vi 15min kvar.
Nu var det bara sekunder kvar till start, man hade inte ens ork eller tid att bli nervös längre.
Starten gick och alla for iväg ner för backen in i första svängen, nu var det trångt inte plats för några misstag.Först nere i svängen är Nr:44 Glenn Ocklund som snodde starten från Nr:1 Niklas Lundbäck, men han kopplar greppet direkt för att åter ta sin 1:a plats. Nere i svängen så är jag nr:15 6:a tror jag med nr:6 Mac Lund och nr:9 Peter Johannesson före mig, då snurrar nr:6 Mac och nr:9 Peter tvingas bromsa för att inte krocka och då fanns det ingen plats för mig som får svänga av banan och får stopp. Lite panik och stressad eftersom starten är så viktig på en bana som denna, det är svårt att köra ikapp för mycket tid.
Eftersom förarna är ganska jämna från 2:a plats och neråt så gäller det att vara med i tät klungan för att ha en chans på pallen. Jag får igång Raptorn och gasar iväg som siste man, men jag ser klungan framför mig så jag har inte gett upp hoppet än. Jag kör så mycket det går, så trött att jag nästan inte orkar gasa hänger jag som en liten vante efter Raptorn. Nr:1 Niklas Lundbäck har ryckt iväg och har en säker ledning med Nr:44 Glenn Ocklund som tagit rygg på ledaren. Men bakom honom så är det kamp om 3:e till 6:e platsen Nr:45 Freddy Papunen jagas av Nr:71 Kent Noren som är heltänd på en pallplacering i sin första quadsupermoto tävling, Kent jagas av Nr:82 Patrik Erixon och Nr:9 Peter Johannesson och alla vill åt 2:a & 3:e platsen, eftersom första platsen redan var bokad av just Nr:1 Niklas Lundbäck så är det en seger för övriga att ta 2:a & 3:e platsen.
Bak i ledet så kommer jag i kapp Nr:25 Gunnar Nr:35 Andreas jag kör så mycket det går för att inte komma sist. Det blir en kamp mellan mig och Andreas i ett par varv, men i mål svängen uppför backen så är min Raptor först upp. Det kändes väldigt skönt att veta att trimningen av motorn hade gett resultat, min målsättning var att hänga på VLS maskinerna effektmässigt. Att det sedan är det upp till mig som förare att hantera maskinen fullt ut är en annan, men jag har en bit kvar fram till dess.
" Men träning ger färdighet"
På mitt sista varv ser jag i ryggen att Nr:1 Niklas kommer farandes så jag går ut och lämnar plats åt honom att köra om, men då dyker nr:25 Gunnar upp från ingen stans och jag får gasa ordentligt för att hålla undan för honom. Fram i fältet så såg jag att Nr:44 Glenn stod på banan och såg bedrövad ut! Nej tänkte jag har han kört sönder? eller vad har hänt? Jag såg hur han stod vid sin maskin under flera varv så jag kunde konstatera att något hade gett vika, Jag fick höra efteråt att han missat en vxl och den bara dog (blocket hade spruckit) synd på en sådan skönhet "Raptor" och en så bra förare att det skulle sluta så här!
Så nu var det kamp om 2:a platsen Nr:45 Freddy hade 2:a platsen men med Nr:71 Kent bakom. På näst sista varvet av racet så missar Nr:45 Freddy och Kent Noren på sin orginal (Yamaha YFZ450 Gyt-R) kniper 2:a platsen och håller den bestämt in i mål. Helt otroligt jaaa helt otroligt!!! Nr:71 Kent Noren från Frövi hade i sitt första supermotard race tagit 2:a platsen bakom Nr:1 Niklas Lundbäck, dessutom på en riktigt bra tid och 3:a blir Nr:45 Freddy Papunen första gången på quad.
Freddy körde också på en standardmaskin med trimpipa/förgasarbestyckning och sänkningssats.
Inte vad många hade väntat sig denna dag att 2st nybörjare skulle stå på pallen och de körde dessutom på orginal/standard maskiner med trimpipa.
Då kan man väl säga att det blev Nr:1 Niklas Lundbäck som totalsegrare och Bäst i Sverige.
Men det fanns ytterligare en totalsegrare & 2:a i samma heat????
Jo Nr:71 Kent Noren 1:a i standard klassen och 2:a stora A-finalen! Är ju en dubbel seger!!!
Så dagen stora vinnare i mina ögon och många andras är "Nr:71 Kent Noren" som gjort en stor prestation .

Best Lap Tm 38.876 In Lap 2
Best Speed 69.452 by Niklas Lundbäck

Pos No.
Name Laps Total Tm Diff Best Tm In Lap Best Spd (Km/h)

1 1 Niklas Lundbäck 21 13:54.640 38.876 2 69.452
2 71 Kent Norén 21 14:15.559 20.919 40.049 14 67.417
3 45 Freddy Papunen 21 14:16.502 21.862 40.206 3 67.154
4 82 Patrik Erixon 21 14:16.712 22.072 40.243 6 67.092
5 9 Peter Johannesson 21 14:20.576 25.936 40.138 3 67.268
6 29 Robert Ekwall 21 14:28.772 34.132 39.329 9 68.652
7 47 Peter Murray 21 14:35.440 40.800 40.867 12 66.068
8 15 Ted Honkala 20 14:03.819 1 Lap 40.083 6 67.360
9 25 Gunnar Adolfsson 20 14:03.979 0.160 40.522 17 66.630
10 35 Andreas Grund 20 14:09.218 5.399 40.759 4 66.243
11 44 Glenn Ocklund 10 7:13.090 11 Laps 39.926 3 67.625
12 6 Mac Lundh 1 45.678 20 Laps --:--:--.--- 1 -


Pris utdelningen!
Började med B-Finalen där 1:an 2:an & 3:an fick pokal inte dåligt att få pokal i B-finalen.

Bild på Vinnare B-final jag & robert

1:a Nr:15 Robert Ekwall Team VLS Sverige (till vänster)
2:a Jag själv Nr:15 Ted Honkala Team Tribal-X
3:a Nr24 Oscar Gustavsson (Ej på bild)

A-finalen

Bild på Kent och Niklas vinnare A-final

1:a Nr1 Niklas Lundbäck (till höger)
2:a Nr:71 Kent Noren (hade ju kunnat se lite gladare ut med tanke på prestationen)
3:a Nr:45 Freddy Papunen (ej på bild)

Dagens små stjärnor!!!Framtidens quadraceförare...........




Alla som deltagit blev vinnare och fick en varsin pokal.....

Samman fattning av dagen.
Det flesta tycker att allt varit bra och positivt under dagen. De ända som man som förare kunde önska var en högtalare i depå för att man ska veta när det börjar bli dags att köra, höra vad som händer på banan osv. Med detta gäller alla tävlingar i quad och säkert andra motorsporter, men det kommer säkert till nästa år.
I övrigt så hade man kunnat önska solsken och 20grader varm och massor med publik, men vi tackar alla som var där och gjorde dagen till en riktig quadrace dag!
Vädret kan vi inte göra något åt, men publiken kom ändå ca:300-400st som hejade på oss under dagen.

Bild på knattarna

Man kan förstå att många i publiken stannade hemma för att vädret inte såg så trevligt ut, men vi hade ju inget regn i alla fall.
Sen var det tråkigt att Supermotard 2-hjulingarna inte ville köra, när allt ändå var gratis och på en helt ny banan som nu mera är godkänd för både 2 & 4 hjul..
Vi efterlyser flera klubbar som vill anordna liknande racedagar. Enligt publiken som var där under dagen tyckte de flesta att det var mycket underhållande att se på,
det hände något nästan hela tiden. Det var quadrace alla åldrar, sidovagnsrace, FMX freestyle med quad, mini racing på quad,mm mm.

Nu är det bara en sak kvar för oss som gillar quadracing det här året och det är träningslägret i Strängnäs 30-31 Oktober.
Dit är alla som vill välkomna att delta under 2dagar, det finns något för alla åldrar och alla maskiner...
Supermotardbana
crossbana
Kattecrossbana
och allt är till för oss me quadracer, mera info läs på www.Svenskquadracing.com

Text & Foto
Team Tribal-X Ted Honkala







» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se