Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Lördagen den 27:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 62196 st  
  Igår: 54362 st  
  Denna månad:
739519 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85849741 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > HISTORISK DAG FÖR SVENSK QUADRACING!
 

HISTORISK DAG FÖR SVENSK QUADRACING!
YEEEEES!
FOTO: TED HONKALA

Strålande sol, fulla startfält och mycket publik var med på denna historiska dag för Svensk quadracing som gjorde sitt första RM (riksmästerskap).
En riktig SUPER Motard DAG för quad och solo(2-hjulingar) på Tickstabanan fem mil norr om huvudstaden.
Racerförare i alla åldrar från 2-53 år, till och med några utländska förare hade tagit sig upp till Ticksta för att köra året första och största Supermotard Race.
Två skoterförare på pallen igen.

En dag på racebanan
En racedag börjar tidigt för förare och team, som vanligt när det är dags för tävling så flera förare hade kommit kvällen innan och sov över i depån. Just för att slippa gå upp och åka klockan fem på morgonen för att hinna med besiktning och anmälan.
Sen är det ganska trevligt och grilla lite kvällen innan och snacka lite skit med varandra innan det är dags för race!
Träningen
Träningen startade vid halv elva och först ut var 2-hjulingarna som följdes av sidovagnarna och sedan quddarna.
Under träningen kunde man direkt se att det var RM på gång, det laddades för fulla uppställ och tvåhjuls åkning bland quaddarna. Vår förre ordförande Andreas Grund laddade så han dök över styret och stukade handen och kunde inte starta, men han fortsatte med racet i depån med glatt humör som vanligt.

Första heatet
Nu står pulsen på 200 hos alla, första heatet i historien för Svenskquadracing som fått sin RM-status till i år.
När staten gick så var #82 Patrik Erixon först ner i svängen med #6 och #9 Peter Johannesson tätt bakom. #44 Glenn Ocklund mannen bakom tävlingen och eldsjälen själv hade en dålig start, men körde sakteliga upp sig men fick bryta pga el-fel.
Fighten stod mellan #82 Patrik , #6 och #9 Peter som började närma sig för varvningar och det gjorde att första och tredjeplatsen var det kamp hela racet, men med två varv kvar gör #82 Patrik ett litet misstag som kostade honom segern.
Men vilken bravad för denne man eller pojke kanske man ska säga endast 16år gammal och körde skjortan av de flesta. Och med tanke på maskinen han körde på så är bedriften ännu större Bombardier 650 ”Järnhästen” tyngs av alla i klassen. Vi var många fler än jag som blev imponerad av den unge tallangen, va månne detta bli i framtiden…

Heat två!
På starten står nummer ett och två från förra året.
1 Niklas Lundbäck 2 Kent Noren som ska köra för sin heder.
#1 Niklas Lundbäck som jag måste tillägga leder EM i quadracingen och slutade trea förra året i EM. En uppgift som borde bli barn enkel för honom, men han har bytt märke och kör i år RTS 612 är dock inget ner byte snarare tvärtom.
Starten går och #1 Niklas tar det lätt han har i första sväng ett försprång som han sedan utökar för varje sekund som racet fortlöper.
Murray, Lundbäck, Fansson.

Så det står då till andra och femte platsen som bjöd publiken på riktigt härlig och tight racing hela tiden. Men på sjätte varvet gör #71 Kent Noren en snurrning och lägger sig på rygg i startsvängen och där tappar han sin chans till placering. Men Kent är snabbt uppe på benen och slutar ändå som 13:e man.
Så racet står mellan #4 Murray #29 Robert 88# Robert Fransson ”Skotercrossare” som kör som en jag vet inte vad på två hjul och med fyrhjulsläpp i kurvorna så snurrar även han men kan starta om igen och tar upp jakten på #4 & #29 Robert jagar #4 Murray när det är två varv kvar kniper #29 Robert andra platsen. Men bakom #4Murray har Fransson kommit i kapp och han vill vara i topp tre och jagar för kung och fosterland, i sista svängen kniper #88 Mr quad bresladd Fransson tredje platsen över mållinjen.
Noterbart är att #1 Niklas Lundbäck varvar samtliga förare i heatet, första varvningen gör han på sitt femte varv. Lite stor klass skillnad???Total tid: 9:32.496 17varv

Katte knatte
Härligt att se de små gasa!

Dagen största startfält 0-12åringarna ja de var många där vill jag lova. Det var en fröjd och se alla dessa ungdomar gasa quad på en lite kortare bana
Jag låter bilderna tala för sig, ett uppskattat inslag i tävlingen och ett hopp om framtiden för Svensk quadracing.

Ungdom 12-16år
Här var det bara 4st startande, kanske för att det är en ny klass och det inte nått fram till alla att det finns en klass för 12-16åringar. I alla fall var det #46 Olle Deak som tog starten före #7 Adam Hoffman som vanligtvis tränar med en VLS560, men reglerna tillåter inte den typen av maskin i klassen. Adam körde nu på en Suzuki 400 med snabbsänkning alias spännband.
Adam vinner heatet och Olle slutar tvåa. Hoppas på större deltagande i den här klassen i framtiden, för det är ungdomarnas som är sportens framtid.

Heat tre! Olyckan!
Starten tas av den heta 16åringen igen #82 Patrik Erixon före #29 Robert och trea är #1 Niklas Lundbäck, men det tar inte lång stund innan #1 kör förbi upp i ledningen. Då står kampen mellan de övriga förarna som vanligt får slåss om platserna 2-12.
Rödflagg
Heatet kördes cirka halv tiden innan olyckan var framme. #24Jess Thinggård från Danmark gör en riktigt otäck krasch rakt in i räcket i hög fart, Jag stod själv cirka 30cm från kraschen och fick ducka för skräpet som flög i smällen. Det var riktigt obehagligt att se det på så nära håll.
Så här kan det gå när oturen är famme!

Men det man reagerade mest på, varför inte tävlingsledaren Martin Holm, som stod precis mitt emot mig inte skickade upp RÖD FLAGG direkt? Jag fick hoppa upp på staketet och veva med mitt noteringsblock och skrika allt vad jag kunde att heatet skulle avbrytas.
En plump i protokollet kan sägas att flaggningen inte fungerade, men det var inte banan eller något annat som var orsak till olyckan.
En senare besiktning av quadden så kunde vi se att en P-ände hade släppt och att P-ändrana inte var låsta som de ska vara med (saxpinne/ locking mutter) med stor säkerhet hade den ena gängat upp sig och släppte under racet. Som resulterade till att framhjulet vek sig och föraren tappade kontrollen över ekipaget.
Men som tur var att killen klarade sig med en kraftig hjärnskakning, meddelar tävlings ledningen dagen efter. Att killen fick åka helikopter från stadion var för att det inte fanns någon ambulans ledig i närheten, det såg väldigt dramatiskt ut när helikoptern landade på starten. Lokaltidningen skriver som de flesta skvallertidningar inte ett ord om tävlingen
bara stora dräpande rubriker om säkerhet och olyckor.
Ambulansen landar på starten!

Jag fattar inte varför de kommer dit och kallar sig sportjournalister. Slänger sig på kameran och tar bilder innan man ens vet hur det gått med den stackars föraren. Vi övriga fotografer tog inte en bild innan vi såg att personen ifråga var vid medvetande. Sportjournalist vid min heder inte!! möjligtvis skvaller fotograf som kommer dit för att se och fotografera olyckor, perverst tycker jag, jävligt osmakligt rent ut sagt.
När all dramatik är över så drar tävlingen igång igen med ett högt tempo för att hinna med allt innan det blir natt.

Heat fyra
#71 Kent Noren tar starten före #88 Fransson men han är hårt ansatt och Fransson jagar Kent till ett misstag på andra varvet och tar ledningen. Det här är dagen tuffaste heat där ingen är en given vinnare, heatet bjuder publiken på många snygga och tuffa omkörningar.
När Fransson tagit ledningen är han aldrig hotat över huvudtaget utan kör enkelt ifrån det övriga fältet. Fransson körde riktigt fort på sin Original Yamaha 450 med en underbar skoter stil, full fart in i svängen och satte fast den som det skulle vara en snövall i svängarna.
#44 Glenn fick stopp i starten och hamnade sist men körde riktigt fokuserat och plockade placeringar, han var snart uppe i täten igen med en andra plats. Glenn vet vi att han kan köra riktigt fort när han vill, man förstår att det kan vara svår med koncentrationen när Glenn samtidigt är hjärnan bakom hela arrangemanget. Heatet slutar med att #14 Lars Karlsson på en RST612 snor åt sig andra platsen före Glenn som slutar trea, från sista till en tredje plats grymt fin uppkörning att tilläggas. Kent Noren gjorde en snurrning igen och missade topp striden även i detta heat, dåligt framdäck var orsaken. Kent fick låna en uppsättning med nya däck till finalerna av mig. Segrade överlägset gjorde #88 Robert Fransson som imponerat stort denna dagen, första tävlingen för Fransson i supermotard klassen med sin original Yamaha 450 .Sluttid 8:47.725 15varv

Polaris byter slogan Till ”What´s your way UP?”
En av fyra i världen! Superman seatgrab!

Polaris föraren Jesper Rosling gör en hopp show med sin quad, men trögare publik får man leta efter. Jesper och speakern försökte få igång publiken med bakhjulsåkning och tvåhjulsåkning utan större framgång. Så det var bara för Jesper att gå till saken den nya mobila ”Polarisrampen”.
Jesper började lite lugnt och ökade sedan på tempot, med cancan och wheeli. För att avsluta det hela med en ”superman seatgrab” Då började publiken vakna, Jesper är en av fyra i hela världen som gjort det tricket på en fyrhjuling ”FETTTTT” han gjorde det två gånger dessutom.

Dags för B-final
Sista chansen att kunna köra sig till en A-final, ett och två går vidare till A-final.
#71 Kent är med i starten så klart och #7 Roger Andersson tvåa på en Yamaha R727, men snurrKent #71 gör det igen ”snurrar” och tappar ända till sjundeplats. Men Kent som blev tvåa förra året gav sig inte och gjorde sitt livs race i min mening och körde upp sig till en andraplats och är då med i A-finalen tillsammans med #7 Roger. Totaltid:9:51.974 16varv

Dagen stora A-final
Starten går och #6 följs ner i första sväng av #82 Patrik #88 Fransson och fyra säkert bevakande #1 Niklas som efter tre körda varv är i ledningen och bara kör ifrån.
Så racet handlade som vanligt om andraplatsen och neråt. Det var en hård kamp i det bakre ledet om tredjeplatsen mellan den unge #82an och #88 Fransson som på det sjätte varvet tar tredje platsen och försöker jaga tvåan. Men det var för lite tid kvar och #6 hade fått för stort försprång att köra ikapp.
Två som kämpade för livet att hålla sig kvar på maskinerna var #71 och #7 som fick åka direkt från B-finalen till A utan vila. En tapper insats av alla som var med denna dag och gjorde tävlingen till ett Riktigt Riksmästerskap.
Sist men inte minst Glenn Ocklund med familj som satsat allt på denna dag för quadsporten!
En applåd borde alla ha som hjälp till denna strålande dag och gjort så gott de har kunnat, och gjort det BRA!.

Dagen specialpris "Best in show"
#88 "Burken Fransson"

Det priset var vi nog alla överens om vem som skulle ha, dagen klart roligaste körstil.
Det gick brett, fort, på tvåhjul, med fyrhjul släpp en fröjd att se på.
Vinnare #88 Robert Fransson "skotercrossaren" nu mera "quad bresladd Fransson" eller mera rätt borde vara "BURKEN"

Dagens vinnare
QUAD STANDARD
1/ #48Peter Borggren Yamaha 450 STD
2/ #71Kent Noren Yamaha 450 STD
3/ #30Patrik Stensson Yamaha 450 STD
Pris utdelning Quad standard (STD) eller kanske Yamaha klassen?


SUPERQUAD
1/ #1Niklas Lundbäck RST KTM612
2/ #6 VLS KTM560
3/ #88Robert Fransson Yamaha 450 STD
Pris utdelning A-finalen..


SUPERQUAD A-FINAL
Name Laps Total Diff (Km/h)

1 1 Niklas Lundbäck 17 9:22.350 00000 79.161
2 6 Mac Lundh 17 9:35.764 13.414 76.334
3 88 Robert Fransson 17 9:52.967 30.617 74.146
4 82 Patrik Erixon 17 9:54.861 32.511 73.628
5 29 Robert Ekwall 16 9:27.858 1 Lap 73.103
6 44 Glenn Ocklund 16 9:28.246 0.388 72.474
7 4 Peter Murray 16 9:29.554 1.696 72.314
8 9 Peter Johannesson 16 9:29.844 1.986 72.472
9 14 Lars Karlsson 16 9:30.349 2.491 74.142
10 48 Peter Borggren 16 9:46.193 18.335 70.622
11 25 Gunnar Adolfsson 16 9:46.879 19.021 71.670
12 30 Patrik Stensson 16 9:50.885 23.027 69.918
13 71 Kent Noren 16 9:54.100 26.242 70.027
14 7 Roger Andersson 15 9:38.631 2 Laps 69.521

B-FINAL
Name Laps Total Diff (Km/h)

1 7 Roger Andersson 16 9:51.974 00000 71,336
2 71 Kent Noren 16 10:00.667 8.693 70.107
3 13 Roger Blomqvist 16 10:05.435 13.461 69.128
4 99 Roger Jansson 16 10:06.328 14.354 68.584
5 8 Pär-Erik Nordlander 16 10:16.518 24.544 68.149
6 50 Stefan Åberg 16 10:26.280 34.306 67.245
7 37 Tobbe Jansson 15 9:55.322 1 Lap 65.135
8 77 Henrik Kullander 15 10:10.691 15.369 63.830


TEXT & FOTO: Ted Honkala #15 TMC



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se