Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 6:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 30861 st  
  Igår: 98744 st  
  Denna månad:
468509 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86632304 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > ÄNTLIGEN ÄR DEN HÄR YAMAHA YFZ450 2006 ”WHITE POWER”
 

ÄNTLIGEN ÄR DEN HÄR YAMAHA YFZ450 2006 ”WHITE POWER”
Efter 5 minuter
Vi har fått en av de första till 5.5test! Som vi har längtat.

Som alla har väntat på det här, och inte minst vårat test team. Nu har den första riktiga provkörningen gjorts på Svensk mark, självklart på ATV-QUAD tidningens egen testbana.
I början på veckan kom den, för att snabbt monteras ihop för inkörning. Vi tog det lugnt en timme, efter den timmen börjar testet. Just nu kan man inte säga så mycket om egenskaperna på motorn, men detaljerna som förbättrats ser ett tränat öga direkt!
Här får ni lite sköna bilder så länge, lite info och intryck från timme ett i gropen!

En snygg uppdatering är färgen!
Yamaha YFZ450 har sedan tidigare dominerat den Svenska quadracing på ett överlägset sätt, nu kommer den första riktiga uppdateringen.
Det är mest små detaljer som skiljer en 2005 mot en 2006 Yamaha YFZ450, men det är det små sakerna som gör den stora skillnaden.
Det första stora är att svart blev vitt, för i år säljs den endast Yamaha Blå och Yamaha Vit och den Svarta utgår.
Vit är inte alltid så praktiskt men det är bara att erkänna att den är otroligt snygg Vitt, men hur länge får vi snart se.
När maskinen monterats ihop och vi gått igenom alla ändringar och dokumenterat dessa, var det bara att starta upp för provkörning.
Som alltid låter en ny maskin som ett spädbarn som skriker ner i kudden, och det får vi leva med ett tag till. Ett nytt Titan system från GYT-R är på gång och likaså ett förgasarkit , som ska monteras så snart den är inkörd. Team Hans Eriksson AB ställde blixt snabbt upp och monterade Yamahan medan vi dokumeterade.

Små saker gör stor skillnad
Det första man såg förutom färgen var det nya vita bakljuset med dioder i stället för glödlampa, ny lättare bumper och grab-bar i aluminium. En extra box till tändningen som ska ge bättre verkningsgrad och gnista till tändstiftet. Bromsvätskebehållaren var uppflyttad från svingen under sadeln för bättre skydd mot stenskott. Nytt däckmönster fram men fortfarande används Dunlop runt om, och det har visats på tidigare modeller fungera utmärkt. Ny infästning av bakskärmen i aluminium, nytt kraftigare Bromsok bak. En helt omgjord sving-arm bak med excentrisk infästning, för att enklare kunna spänna kedjan samt lite lättare.
Det är väl i det stora hela det man kan se direkt att man uppdaterat på 2006:an.

Motorn
Det är samma motor i grunden som tidigare med ett nytt topplock och en ny växellåda. Motorn på tidigare modell var ganska aggressiv med en kraftig peak på toppen, med den nya toppen ska den vara snällare på ett bredare register med bättre vridmoment.
Ventiler och kanalerna i toppen är helt omarbetade och ska enligt Yamaha ge en stor skillnad.
Nu mera är det en 450cc och inte som tidigare då det var 440cc i quadden.
Det lilla vi kört just nu så kan vi inte säga så mycket om växellådan eller motor. Först ska den köras in till 100% sedan ska den köras mot en 2005:a på banan. Det är efter det testet som vi kan uttala eller bevisa för er att/om den nya YFZ450 är bättre än den gamla. Men vi kan låta bilderna tala eller insperera!
Lite kritik!
Av allt bra som vi skrivit så måste vi hitta något som inte är bra, det kan väl inte vara perfekt?
Nej det finns en sak som man tänker på direkt, nya bromsar! Men varför inte stålomspunna bromsslangar? Det finns ju på betydligt billigare maskiner.
I nästa nummer av tidningen
Spännande läsning kommer i nästa nummer av ATV-QUAD, då vi är klara med testet av 2006års Yamaha YFZ450 ”White”. Vill du ha en nu? Så skynda er till närmaste Yamaha handlare för det är begränsad tillgång just nu…

Tekniska data
Motor


Motortyp 1-cyl. 4-takt, DOHC, vätskekyld, 5 titanventiler
Cylindervolym 449 cc
Borrning x slag 95 x 63,5 mm
Kompressionsförhållande 11,4:1
Smörjsystem Torrsump
Förgasare Keihin 39 FCR W/TPS
Tändning Elektronisk
Startsystem Elstart
Bränsletank 10 liter
Transmission 5 växlar

Ram
Längd 1840 mm
Bredd 1170 mm
Höjd 1090 mm
Sitthöjd 810 mm
Hjulbas 1280 mm
Markfrigång 255 mm
Torrvikt 159 kg
Bromsar fram Dubbla hydrauliska skivbromsar med tvåkolvs-ok
Bromsar bak Hydraulisk skivbroms med tvåkolvs-ok
Framdäck 21 x 7-10 radial
Bakdäck 20 x 10-9 radial



Text:Ted Honkala TMC #15
Foto: Ted & Kent Noren #71

 
Efter 5 minuter
Vi har fått en av de första till 5.5test! Som vi har längtat.
Efter 15 minuter
Som sagt en racer direkt ur kartongen!
Efter 20 minuter
Trots att man tar det lugnt, får man kramp i tummen!
Efter 25 minuter
Den gör som du vill!
Efter 30 minuter
Nu börjar det släppa!
Efter en timme
On the wall!
3 timmar senare
Svår att motstå!
Och det ny 2-kolvs oket!
Den nya svingen!
Nu mera skydda under tanken!
Bromsoljebehållaren.


» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se