Fortsatt god försäljning av ATV
Det är intressant att följa försäljningen av ATV-maskiner för att få en uppfattning hur den allmänna konjunkturen är i Sverige just nu efter pandemin. ATV är en produkt som inte påverkas lika mycket av fritidsägare, utan här är det maskiner som är ute i arbete när nog intill 100 procent.
Då försäljningen nu ökar och håller en jämn utveckling visar det på att återhämtningen i samhället är på rätt väg eftersom dessa maski-ner finns ute i jord- och skogsbruk, som är en av våra stora basnäringar.
Vi ser också i statistiken att den stora intressanta registerringformen är ”Traktor B” som betyder att maskinerna kan användas både i skog och mark, men även för transporter efter väg.
En annan värdemätare är att titta på försäljningen för de märken som enbart erbjuder terrängregistrerade maskiner – Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki, som har en jämn försäljningstakt månad för månad.
De stora drakarna på försäljning av traktor B registrerade maskiner är fortfarande CF Moto i topp, följt av BRP och Polaris. Ett märke som gjort en kraftfull inbrytning på marknaden är Segway, speciellt genom dess designing, färgsättning och mången intressant utform-ning av förarplatsdesignen.
|