Navigera dig fram här   Torsdagen den 28:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 21420 st  
  Igår: 38575 st  
  Denna månad:
596825 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85074051 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 6 > Artikel: Yamaha YXZ 1000R SS
 

Yamaha YXZ 1000R SS

En snabbväxlad side by side med oförglömlig kraft
och prestanda

En kall vinterdag med skinande sol, mycket puder och en nyskrapad isbana. Det var förutsättningarna vi hade då Yamaha´n skulle sättas på prov. Med dubbdäcken på och en kurvig isbana som väntade, la jag i växeln, tryckte ner gasen med ratten vinklad mot starten.

Väl ute vid banan var grabbarna från Tripple X, anordnare av hela det här evenemanget, snabba med att påpeka att den här maskinen hade launch control. Med båda växelpaddlarna intryckta och en nedpressad fot mot bromsen som du kvickt släppte, så var den aktiverad. Med den andra foten på gasen släppte jag resten när varvmätaren nådde det röda. All kraft släpptes lös och innan jag hann reagera var det dags att växla, med ett snabbt paddeltryck var andra växeln i. Utan någon delay gick växeln i samtidigt som jag aldrig behövde släppa foten från gasen, Yamahas tekniska växellåda tog hand om de tuffa växlingarna åt mig så jag kunde fokusera på att ha roligt. Med ryggen pressad mot stolen bar det av mot första kurvan, med däcken pekandes i samma riktning som kurvan började baken släppa. En justering med lite motstyrning fångade lätt upp maskinen igen. Med några enkla gasjusteringar, samt en aktiv hand på ratten, kunde man lätt hålla den i en perfekt drift genom alla kurvor. När det var dags att räta ut igen växlade du bara upp någon växel, lät varvtalet sjunka så fick dubbdäcken snabbt grepp igen.

För varje varv som gick vågade man mer och mer, ju snabbare det gick desto mer kom YXZ:an till sin rätt. De tighta kurvorna och snabba övergångarna i sidled tog Fox RC2 dämparna emot extremt väl. Känslan man fick medan man flög fram över bana var nästan vaggande, det kändes aldrig som att man kastades över mellan höger och vänstersvängar. Vill också påstå att inte ens då man spann ut (vilket hände några gånger) kände man sig otrygg, utan den låga sittpunkten i chassiet i kombination med dämparkonstruktionen och a-arms designen, gjorde att man alltid satt rätt i sätet. Under hela körningen var känningen från den aggressiva körningen som jag framförde fordonet i exakt och gensvaret man fick av maskinen var utomordentligt bra. Det här med att köra side by sides på is är ingenting jag personligen är proffs på, men med Yamahan´s hjälp så var det inga problem att helt tappa bort tiden ute på isen.

Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se