Navigera dig fram här   Torsdagen den 11:e augusti 2022
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15260  
  Antal nyheter: 5722  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2867 st  
  Igår: 5634 st  
  Denna månad:
77835 st
 
  Föreg. månad:
182262 st
 
  Totalt: 79778168 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. Hajen54
3. sunnne
4. abbe63
5. Matte202
6. Liddo
7. Hajen67
8. Mtech94
9. Skoter20
10. ATV2021
 
 
Här är du: I tidningen: 2022, nr 3
 
Välj nummer:

NR 3-2022

I detta nummer tar vi oss en titt på många av de prylar som passar fyrhjulingen just på sommaren. Sedan har vi en gedigen lista på de barnfyrhjulingar som finns för de små i familjen.
Vi har också listat en rad bra punkter som man bör tänka på inför ens köp av en fyrhjuling. Det är lite av en djungel där ute.

Mer skoj är Racing från staterna med GNCC och en av dess profiler : Brycen Neal.

Lite resmålstips till Frankrike har vi också plus mycket mera som Testerna av dessa aktuella maskiner: Linhai T-Boss 570 EPS och Polaris Ranger SP 570 EPS Nordic Pro.

ATV-Quad UTE NU!

[ REPORTAGE ]
[1] Vin och fyrhjulingsresa i Frankrike
Nu när det öppnat upp sig för att resa igen är det många som planerar sommar- och höstresor. För den som är intresserade av både vin och att köra fyrhjuling på semestern så kan området söder om Montpellier vara ett alternativ att tänka över. Planera Planeringen kring en kombinerad vin- och fyrhjulingsresa kan verkligen ge en sommarresa med både god mat, sol, vin och fyrhjulingskörande. Det finns ett flertal ställen som man kan åka till då kombinationen av vin och fyrhjuling är vida utbrett i Europa. Det område vi har tittat på är den runt Montpellier i södra Frankrike, i de kända vindistrikten runt Narbonne. Området ligger inom regionen Languedoc som är känt för sina viner. Kusten runt Montpellier har en hel del hotell och är ett stort semester- och turistområde.
[2] SOMMARUTRUSTNING
Högsommaren är nu här! Nu är alla grödor i marken och det spirar som allra mest. Då är det dags att ta tag i alla ”småsysslor” på gården. Kanske är ett nytt staket eller reparationer av ett sådant på gång för att hålla kreaturen inom stäng-sel. Grusgångar att kratta och gräskanter att renskära är också en sommarsyssla som man får upprepa under de soliga månaderna. Tittar man längre ut över ägorna är det slyet som måste hållas i schack annars växer det ohejdat efter dikeskanterna eller ute vid skogsbrynet. Det är således en mängd sysselsättningar runt om på ägorna. Det är då man upptäcker fördelen med att ha en fyrhjuling. Det blir lätt att ta sig ut till alla arbetsuppgifter. Man hänger på lämplig vagn där det finns plats för plank, spadar, spett, samt andra diverse tillbehör för reparationer och förbättringsåtgärder. Vi har här samlat ett urval av olika redskap och maskiner för dessa sommarsysslor.
[3] Barnfyrhjulingar
Småttingarna är alltid fyllda av entusiasm och nyfikenhet. De vill så gärna göra och härma vad vi vuxna gör. Här är vi föräldrar är ett stort föredöme för dem. När det gäl-ler fyrhjulingar – ATV och UTV – är det maskiner som säkert finns hemma på mån-gas domäner. De körs av föräldrarna i olika typer av arbete runt om på ägorna och ser förstås både intressanta och spännande ut för de mindre. Många tillverkare erbjuder modeller riktade till de yngre förarna och här nedan har vi plockat ihop en presentat-ion från några märken.
[4] Vältskydd
Du märker inte av det förrän det räddar ditt liv. Som alla ATV förare vet så kan naturen vara utmanade att ta sig fram i och ibland blir det lite för brant även för den mest erfarne föraren och då finns risken att välta över åt sidan eller bakåt. Nu finns det olika skydd som skyd-dar föraren vid överrullning så föraren inte kläms fast. Med rätt monterat skydd minskar klämrisken med upp till 5 gånger. Alla borde ha ett vältskydd monterat. Dealy har vi valt ut de 2 skydd de tycker är bäst och säkrast efter ett år av testande av förare runt om i Sverige. Priset ligger på cirka 18 900 SEK hos dealy.se.
[5] INFÖR KÖPET
När man funderar på att köpa en ATV eller UTV dyker det upp en del frå-gor att besvara. Ett antal är av mer övergripande karaktär och kanske så-dant man läst eller resonerat med sina vänner om. När man sen står där i valet av vilken typ av maskin man skall köpa, för att få största nytta av den i det man avser att använda den till, dyker det förmodligen upp ytterligare följdfrågor.
[6] Fortsatt god försäljning av ATV
Det är intressant att följa försäljningen av ATV-maskiner för att få en uppfattning hur den allmänna konjunkturen är i Sverige just nu efter pandemin. ATV är en produkt som inte påverkas lika mycket av fritidsägare, utan här är det maskiner som är ute i arbete när nog intill 100 procent. Då försäljningen nu ökar och håller en jämn utveckling visar det på att återhämtningen i samhället är på rätt väg eftersom dessa maski-ner finns ute i jord- och skogsbruk, som är en av våra stora basnäringar. Vi ser också i statistiken att den stora intressanta registerringformen är ”Traktor B” som betyder att maskinerna kan användas både i skog och mark, men även för transporter efter väg. En annan värdemätare är att titta på försäljningen för de märken som enbart erbjuder terrängregistrerade maskiner – Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki, som har en jämn försäljningstakt månad för månad. De stora drakarna på försäljning av traktor B registrerade maskiner är fortfarande CF Moto i topp, följt av BRP och Polaris. Ett märke som gjort en kraftfull inbrytning på marknaden är Segway, speciellt genom dess designing, färgsättning och mången intressant utform-ning av förarplatsdesignen.
[ TESTER ]
[7] TEST Linhai T-BOSS 570 EPS
Det känns nästan som att Linhai fått en helt ny UTV i sin lineup, då man fräschat upp designen rejält i sin UTV flotta med sin T-Boss 570 EPS. En modell i ferrariröd färg där man uppdaterat till ett modernare utseende som tilltalar användaren. Utseendemässigt har man gjort T-Bossen till en riktigt Boss i sin lineup. En fräsch röd färg sätter grunden för en snygg design och detta i kombination med nya ljuslyktorna fram med LED omfattning ger ett verkligt snyggt utseende.
[8] TEST Ranger SP 570 EPS Nordic Pro
Ranger har en bred grupp av modeller i sin line-up. En specifik modell är den som tagits fram just för våra nordiska förhållanden med värmepaket och framruta, samt möjlighet att klä in den med rejäla dörrar som extra tillbehör. En modell man känner sig ombonad i redan från start, även under kallare dagar. Motor som ger det extra Grunden på modellen ligger i 570 Prostar motorn som levererar maximalt 44 hästkrafter. Nästa ingrediens är chassit som garanterat är utvecklat några gånger sedan vi körde det för första gången då det satt på Generalen. Redan då gillade vi den centrerade positionen man sitter i. Men vi återkommer till detta lite senare. Just motorn är en gasvillig kraftkälla som levererar direkt man trycker ned gasen. Den ser till att ge dig exakt det du behöver och har ett jämnt gasregister så du kan även smyga fram då det behövs. Bromsförmågan är även den riktigt bra då man trycker ned foten och behöver komma till ett stop.
[ RACING ]
[9] Brycen Neal är en av stjärnorna i GNCC
Brycen Neal är en av stjärnorna i GNCC serien som ni kan läsa mer om på sidan 42. Allting började när jag var runt fem år gammal, på en PW50. För vår familj var det inget konstigt att tävla med allt möjligt som hade motorer. Min pappa har tävlat i hela sitt liv och hans pappa likaså. Så det var inte så konstigt att jag hamnade i samma fack. Min första tävling var i GNCC 2004 i en av tävlingarna som kallades Ironman (inte att missta för triatlontävlingen). Det var lerigt och allmänt jävligt. Men banan var snabb och kort. Det var så kul att hela tävlingen var som i ett litet dis i huvudet när jag tänker tillbaka på den. Helt plötsligt var man i mål och jag tror jag blev fyra totalt.
[10] GNCC - Grand National Cross Country Series
I Staterna finns det en serie som kallas GNCC - Grand National Cross Country Series står förkortningen för. Det är en tävlingsserie som innehåller olika klasser som ATV, motorcykel och numera eMTB (elektiskt hjälptrampande mountainbikes). Det hela började i mitten av 1970-talet då en entreprenör vid namn Dave Coombs kom till en liten stad i West Virgina som hette Davis. Han var en sådan som andades motorcykelracing och då särskilt offroad och här i staden såg han möjligheterna att göra en riktigt svår offroad bana. Bara menat för de bästa förarna och den tävlingen kom att kallas Blackwater 100. Blackwater efter namnet på ett vatten-fall i närheten och 100 för antalen miles som loppet var långt. Det dröjde inte länge innan tävlingen blev vida känd i Staterna, den kallades Amerikas svåraste tävling till och med. Dave och hans fru nöjde sig inte med denna tävling utan startade en hel serie som först kallades för Wiseco 100 Miles series och sedan blev namnet Grand National Cross Country Series, GNCC helt enkelt. Trehjuliga ATV kom in i serien 1983 och sedan blev vanliga fyrhjulingar mycket populära några år därefter. I stället för 100 miles tävling-ar skalades tävlingarna ner en aning så att de höll på i två timmar i stället för fyra, som var den vanliga längden tidsmässigt på ett 100 miles lopp.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se