Navigera dig fram här   Tisdagen den 19:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15286  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 3926 st  
  Igår: 21650 st  
  Denna månad:
325064 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 84802290 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2023, nr 6
 
Välj nummer:

NR 6-2023

Nya numret med nyheter infår 2024 från CF-Moto, Can-Am, Kawasaki och Segway. Mer är en djuplodande artikel om byte av bussningar. Lite retro i form av Can-Ams MX-1 och resmålet Sitges får lite utrymme. Testade maskiner är Segways Snarler AT6, Polaris Ranger 1000 XP och TGB Blade 600 LTX Premium.

Tips på vinterutrustning kommer vi också med. SOT från Säter, Uppsala, Strängnäs och Nyköping plus Rally Raid med mera.

[ REPORTAGE ]
[1] Tips - Vinterutrustning
Det spelar ingen roll vilken säsong det är, fyrhjulingen levererar bara man har rätt tillbehör och utrustning. Plogar, rutor, kedjor och allt annat. Vi försöker hjälpa till att peka på några av alla de smarta tillbehör som finns. Häng med!
[2] Plog för vintern
Det finns en mängd olika plogar och plogfästen man kan välja på när man köper plog. Alla har olika fördelar med både montering, hur enkla de är att lossa och fästa, samt hur man vill få tyngdpunkten från plogbladet. Hos de flesta olika fästena som finns på marknaden lyfts och sänks plogen med hjälp av vinschen.
[3] Byte bussningar i fram- och bakvagn
Vi fortsätter vår artikelserie där vi renoverar fjädringskomponenter i vår Polaris Sportsman 550 Forest XP 2012. I förra numret av tidningen (ATV-Quad nr 5 2023, Reds. anm.) bytte vi spindelkulleder i framvagnen och nu har det blivit dags att byta bussningar i A-armar, stötdämpare och länkarmar. Detta moment är smart att utföra på framvagnen vid samma tillfälle som spindelkullederna då A-armarna ändå är plockade ur maskinen. Bussningarna i A-armar och länkarmar tar precis som spindelkullederna mycket stryk. Dessa ska röra sig varje gång fjädringen jobbar. Oavsett om det bara är någon mm, eller hela stötdämparens slaglängd. På vår Polaris finns det smörjnipplar för alla bussningarna, utom för de som sitter i stötdämparna. Ett hett tips är att smörja dessa smörjpunkter med jämna mellanrum. Det skall göras i samband med service, men det skadar absolut inte att ge dem någon extra pump med smörjsprutan varje säsong. Extra viktigt om man kört med sin ATV i blöt myr, vatten eller liknande. På Polaris Sportsman 550 Forest XP består bussningarna av en stålhylsa och två plastbussningar med tätningar. Denna konstruktion torde inte vara det absolut stadigaste som lämnat Polarisfabrikerna genom åren, så därför blir det extra viktigt att smörja och sköta om dessa. Oavsett hur mycket man smörjer, kommer förr eller senare plasthylsorna att nötas ut. Men ser man till att det finns tillräckligt med fett runt stålhylsan, hjälper detta till att stabilisera bussningarna samt se till att allt kan röra sig enkelt. Några pumpslag med fettsprutan åt gången räcker gott. Typ till man ser att det börjar tränga fram fett i ändarna.
[4] Staden Sitges söder om Barcelona
Sitges är en spansk stad i Katalonien som ligger mellan Garraf-massivet och havet cirka 35 kilometer sydväst om Barcelona. Staden är känd för sina stränder, nattklubbar och historiska platser, samt för sin filmfestival och karneval, men kanske inte för att det är en fin plats att köra fyrhjuling på också. Inte bara i den vackra naturen som är nära utan även på vägarna. Historiskt sett är Sitges känt för att vara ett konstnärligt fäste som går tillbaka till det sena 1800-talet, när den spanska konstnären Santiago Rusiñol bodde där under sommarmånaderna. På 1960-talet blev staden ett centrum för det spanska fastlandets (då fortfarande under Francisco Francos diktatur) counterkultur och blev känd som "Ibiza i miniatyr.” Idag är Sitges ekonomi byggd på turism och kultur och staden har mer än 4 500 hotellbäddar, varav hälften i fyrstjärniga hotell. Nästan 35 procent av de cirka 26 000 bofasta invånarna är från Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och Skandinavien, och deras barn går i internationella skolor i området.
[5] Hotel Klammer i Vipiteno/Sydtyrolen använder fyrhjuling
Fyrhjulingens breda användningsområden, framför allt i detta fall när den är vägregistrerad, är ett ovärderligt hjälpmedel för inte bara Hotel Klammer utan ett flertal hotell i världen. Det 3-stjärniga Hotel Klammer i Sydtyrolen innehåller alla nödvändiga ingredienser för en lyckad semester i Vipiteno. De erbjuder en uppfriskande bris av bergsluft, traditionella sydtyrolska rätter och internationella gourmeträtter, samt bekväma, moderna rum. Hotel Klammer i Sydtyrolen är en bra utgångspunkt för din semester: En enkel bergsutflykt eller snöskovandring, en glaciärtur eller ett skidäventyr – från mountainbike-cykling till motorcykelturer eller det breda utbudet av sport- och kulturaktiviteter i Vipiteno med omnejd. Skärmflygning och tandemflygning erbjuder unika upplevelser. Den utspridda staden med en hel del trånga gränder är som gjord för fyrhjulingen. Bergen runt om är majestätiska och en fyrhjulsdriven sak krävs när föret inte är det bästa. Det 3-stjärniga hotellet ligger cirka 20 minuter med bil efter den italiensk-österrikiska gränsen. Det kan nås snabbt (5 minuter) från motorvägen och enkelt från Brennero-motorvägen. Det är också möjligt att resa dit med buss, tåg eller flyg. Här används fyrhjulingen frekvent med t ex serva gäster med att hämta väskor och annat. Mikael Ottosson
[6] Annett Quandt
Annett Quandt och Annie Seel gör sig redo för sitt andra Dakar tillsammans 2023, med övertygelsen att de kan förbättra fjolårets 15:e plats i klassen lättviktsprototyper . Annett är utbildad idrottsfysioterapeut från Tyskland, som har arbetat för X-raid sedan 2012, och hon har bevisad stamtavla som både förare och kartläsare. 2019 gjorde hon sin Dakar-debut tillsammans med landsmaninnan Andrea Peterhansel och slutade på 14:e plats i SSV. Ett år senare anslöt hon sig till Camelia Liparoti som kartläsare och även om de misslyckades med att avsluta Dakar 2020 tog de två kvinnorna en sensationell andraplats totalt i T3-bilarna i Dakar 2021.
[ TESTER ]
[7] TEST Segway Snarler AT6 S EPS Standard
Segway har nu funnits på den svenska marknaden i ett flertal år. De svepte in som en frisk fläkt med sin snygga design, ända ned på displaynivå. Ett märke som tidigare var känt för sina 2-hjuliga produkter men som numera är mer kända för sina 4-hjulingar. Rörram Just designen var något som Segway såg till att lägga ett intensivt arbete på. Det kändes som att man redan från början hade en målsättning och strategi att slå sig in på en befintlig marknad med en produkt som tilltalade ögat. Man har även varit duktig på att koppla ihop design och färgkombinationer. På denna modell sitter det framtill ett limefärgat slyskydd i robust rörramsformat. Samma limefärg återkommer på olika detaljer runtom modellen. På kanten av fotstegen kommer rörramen tillbaka och ger ett bra skydd mot fotstegen. Fram och bak har man lastytor i ett robust kompositmaterial så man kan placera och fästa olika tillbehör, eller lastsurra redskap man vill få med sig.
[8] TEst Polaris Ranger XP 1000 EPS Nordic Pro SE
Ranger XP 1000 är en modell som numera även finns som Nordic Pro Edition. Modellen har i och med sin nordiska inspiration ett förinstallerat värmepaket anpassat för våra nordiska förhållanden. Denna modell har ett robust utseende och avskalad design som ger ett sportigt intryck fastän det är en rejäl arbetsmaskin. I förarhytten sitter man bekvämt med en upprätt ställning för ryggen, där vinkeln mellan säte och ryggstöd ger en skön förarmiljö. Man har bra med plats för benen och foten får en bra vinkel mot gaspedalen då hälen hela tiden får stöd mot golvet. Trepunkts säkerhetsbältet sitter bra runt kroppen och det finns en inbyggd säkerhetsfunktion som gör att om bältet inte är isatt så kan man maximalt köra i 20 km/h med en summer som ljuder högt. Sätet går att justera i längdriktningen, samt att ratten går att justera i höjdled så man får en så bra ergonomisk körställning som det bara går att få. I hytten kan man sitta tre personer, inklusive förare. En passagerare i mitten och på platsen längst ut till höger kan man antingen sätta en passagerare eller fälla upp sätet och använda utrymmet som lastplats. Mer komfort Som förare är det enkelt att komma åt reglagen, i form av spakar och knappar. Den största komfort fördelen är egentligen förarens placering i chassit. Då man sitter och kör i ojämn terräng känner man att kroppen sitter centrerad i längsled, vilket gör att komforten ökar och man slipper onödiga kast i framför allt huvudet och nacken. En optimal placering som gör att man slipper slösa onödig energi på att sitta och parera varje hål, sten eller gupp man kör över.
[9] TEST: TGB Blade 600 LTX Premium EPS
TGB´s 600 modell ligger i det motorsegment som är hetast idag. Denna modell har fått en del designmässiga nyheter de senaste åren och har en stabil framtoning. En modell som är utvecklad för att passa en bred publik med sin motor och körvänliga chassi. NY TFT display En av nyheterna för året är den helt nya TFT displayen som kommit. Kanske inte låter som så mycket, men den är riktigt stor och har både grafik och lampor för att indikera de olika lägen som man kör i. I mitten hittar man hastigheten som visas med stora siffror. Växelindikatorn har en stor plats uppe i högra hörnet. Sedan är övriga funktioner utplacerade i displayen så de skall vara enkla att hitta och se. Bluetooth finns så man kan ansluta telefonen till displayen, som även växlar mellan ljus och mörk bakgrundsfärg beroende på om det är dag eller natt. Växlar man fokus och kliver bort ett par steg från TGB Bladen så är det roligt och trevlig att konstatera att man har tagit designen på allvar, från lastracket till displayen. Något som inte var lika självklart för ett antal år sedan, men där man sett trenden med färg och form som kunderna numera efterfrågar.
[ RACING ]
[10] SOT - Säter, Uppsala, Strängnäs, Nyköping
Den avslutande etappen på Sweden Offroad Tour går upp genom Dalarna, rundar ner förbi huvudstaden och avslutar detta år i Nyköping. I Dalarna har vi körområdena Ludvika (tyvärr ingen ATV), Säter, Hedemora (inte heller ATV). Till sist Uppsala, Strängnäs och Nyköping. I Säter välkomnas vi med härligt väder, en bra blandning av fordon och körning som är väldigt varierande. Det finns en crossbana som, beroende på väder, får köras. Denna gång bedömdes backen för mjuk. För de som är sugna på att testa, så är crossbanan ett bra och odramatiskt område. Ett av favoritområdena är däremot den gamla crossbanan där man fortfarande genom grönskan kan skönja att det varit en bana, men efter många års offroad så körs det nu upp och ner och tvärsöver, så banan har fått en lite annorlunda karaktär. Även om det inte finns riktigt långa backar så är det tillräckligt högt för att stundtals bli riktigt brant.
[11] World Rally raid
Den 24:e upplagan av Rallye du Maroc var en riktig berg- och dalbana, i alla fall i bilkategorin. Nasser Al Attiyah ledde loppet efter att ha vunnit de två första etapperna när ett mekaniskt fel grusade hans förhoppningar strax före målgången. Sébastien Loeb (Bahrain Raid Xtreme) hade gett honom en chans och skulle ha kunnat dra nytta av denna händelse... om han inte själv hade behövt dra sig tillbaka några kilometer tidigare. Stéphane Peterhansel gick segrande ur kampen mellan Zagora och Merzouga och verkade vara oddsfavorit att ta hem titeln tills även han gav efter för en mekanisk incident, den här gången i slutskedet. Till slut var det Yazeed Al Rajhi som stod högst upp på prispallen. Detta var hans andra seger under säsongen, efter Abu Dhabi Desert Challenge. Overdrive sopade pallen av W2RC-deltagare, med Denis Krotov som tvåa på 34′17" och Juan Cruz Yacopini som trea på 57′08". Prispallen i FIA-mästerskapet förblev dock oförändrad: Al Attiyah säkrade sin andra raka titel, Al Rajhi blev tvåa och Yacopini tog brons. Baumel hade redan säkrat segern i kartläsarmästerskapet, liksom Toyota i konstruktörsrankingen.
[12] SxS Nordic kördes i Piteå
Både deltagar- och publikrekord när SxS Nordic körde i Piteå – Henrik Pettersen och Conrad Danielsson överst på pallen SxS Nordic bjöd rekordpubliken på underhållning när serien gjorde upp i Piteå. Det bjöds på mycket action i form av rullningar och extrema hopp när Henrik Pettersen och Conrad Danielsson till slut fick kliva högst upp på pallen. SxS Nordics fjärde deltävling lockade både en rekordstor publik och ett rekordstort startfält när serien fortsatte med deltävling som avgjordes på Piteå Motorstadion under lördagen. På startlinjen fanns många välkända namn och flera världsstjärnor. Tävlingen bestod av fyra specialsträckor som från början var sju kilometer, men som man under dagen successivt tvingades korta ner till fem kilometer. Det ihållande regnet tidigare under månaden gjorde att underlaget inte höll och vägen blev mer eller mindre bottenlös. Det gav åkarna mer att fightas om eftersom den aktiva tiden blev kortare. Efter fyra rafflande sträckor segrade till sist Henrik Pettersen och Conrad Danielsson i tävlingen, följt av Adam Thomelius och Marcus Gustavsson på andra plats och David Nattsson och Sebastian Johansson tätt därefter.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se