ATV & AUSTRALIEN - KOMMANDE KRAV PÅ FÖRARSKYDD I AUSTRALIEN
Vi kunde för inte så längre sedan läsa att Polaris slutar att sälja vanliga fyrhjulingar i Australien från och med november 2021 då kravet på Operator Protection Device (OPD) blir obligatoriskt. Man håller därför på att minska sina maskinlager i landet. Man fokuserar istället på sina Ranger Side-by-Side (SBS) modeller. Man slutar även sälja de små Outlaw ungdomsmodellerna med 50 cc och 110 cc motorer 2021. Trenden har varit att australiensarna numera väljer SBS före de vanliga fyrhjulingarna.
Vad är orsaken till Polaris beslut?
Som tillsynsmyndighet för konsumentprodukter i Australien har Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) ansvaret för att granska dödsolyckor och allvarligt skadade orsakade av konsumentprodukter på den australiska marknaden. Av alla konsumentprodukter är fyrhjulingar (quad bikes) den största orsaken till dödsolyckor i Australien. Det dör i snitt 16 personer/år och varje dag får akutmottagningar i landet ta emot sex skadade personer varav två blir inlagda för sjukhusvård. Dödstalen är relativt jämnt fördelat över åldersgrupperna. I åldersgrupperna upp t o m 45 år är det hastigheten som är orsaken till olyckan och för åldersgrupperna 46–75+ är det kvävning till döds p.g.a. överrullning som är den vanligaste orsaken. Ska man ställa Australiens siffror i jämförelse med USA, världens största fyrhjulingsmarknad, och Sverige så ser det ut på följande sätt för perioden 2011–2017.
|